اخبار : ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت

۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت

۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه ، روز جهانی دیابت می باشد. هدف از انتخاب و نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی دیابت افزایش آگاهی از تاًثیر دیابت بر خانواده و نقش پشتیبانی از مبتلایان و ترویج نقش خانواده در مدیریت ، مراقبت ، پیشگیری وآموزش دیابت است.


به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران- ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه ، روز جهانی دیابت می باشد. هدف از انتخاب و نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی دیابت افزایش آگاهی از تاًثیر دیابت بر خانواده و نقش پشتیبانی از مبتلایان و ترویج نقش خانواده در مدیریت ، مراقبت ، پیشگیری وآموزش دیابت است.

دکتر مهری محمدی کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو به مناسبت نامگذاری روز جهانی دیابت گفت: دیابت عدم توانایی بدن در تولید مقدار مورد نیاز هورمونی به نام انسولین است که نقش آن کنترل سطح گلوکز (قند) در خون می باشد. در دیابت نوع ۱ نیاز به تجویز روزانه انسولین مصنوعی از طریق تزریق یا پمپ انسولین است و در نوع ۲ به طور کلی با ترکیبی از کنترل رژیم غذایی و داروها به شکل قرص کنترل و درمان می شود و هدف از انتخاب این روز به عنوان یک روز جهانی با شعار " دیابت و حمایت خانواده "، افزایش آگاهی کلیه جوامع از شرایطی است که هر روز میلیون ها نفر در سراسر جهان با آن زندگی می کنند.


وی گفت: یافته ها حاکی از نیاز به آموزش و آگاهی برای کمک به افراد در تشخیص زود هنگام علائم هشداردهنده دیابت است. انتخاب این روز بهانه ای است که از خانواده ها درخواست شود در باره علائم هشداردهنده دیابت و ابتلاء به آن اطلاعات بیشتری کسب کنند و خود را ارزیابی کنند.

در حال حاضر بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در دنیا با دیابت زندگی می کنند. بیشتر این موارد دیابت نوع ۲ است که از طریق فعالیت بدنی منظم، یک رژیم غذایی سالم و متعادل و زندگی توأم با آرامش تا حد زیادی قابل پیشگیری است. خانواده ها در کنترل عوامل خطیر و قابل تغییر در ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش اساسی دارند و باید برای شیوه زندگی سالم آموزش ببیند. بیش از ۵۰ درصد از موارد دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است. عدم آگاهی در مورد دیابت موید آن است که مشاهده علائم هشدار دهنده نه تنها برای خانواده و فرد مشکل ساز است بلکه مسئله ای است که بر روی جامعه تاًثیر می گذارد. آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر از هر دو نفر یک نفر مبتلا به دیابت آن هم از نوع ۲ می باشد که تاکنون تشخیص داده نشده است.

دکتر محمدی در ادامه گفت: دیابت می تواند منجر به عوارضی همچون نابینایی، قطع عضو، نارسایی کلیه، حمله قلبی و سکته مغزی است.تحقیقات نشان داده است در سال ۲۰۱۷ چهار میلیون مرگ ناشی از دیابت در جهان رخ داده است. از ابعاد اقتصادی نیز دیابت می تواند برای فرد و خانواده گران تمام شود. در بسیاری از کشورها، هزینه تزریق انسولین و کنترل بیماری دیابت روزانه به تنهایی می تواند نیمی از متوسط درآمد یک خانواده را به خود اختصاص دهد. دسترسی منظم و مقرون به صرفه به داروهای اساسی دیابت برای بسیاری از افراد دشوار می باشد. از این رو بهبود دسترسی به این داروها و مراقبت از دیابت برای جلوگیری از افزایش هزینه ها برای فرد و خانواده ضروری است و بر پیامدهای سلامتی بسیار تأثیر گذار است.

وی تأکید کرد آگاهی از علائم و عوامل خطر برای انواع دیابت برای کمک به تشخیص زودهنگام آن ضروری است و مهم است که آموزش مداوم و پشتیبانی و مدیریت دیابت در دسترس همه افراد مبتلا به دیابت و خانواده های آنها باشد تا تأثیر عاطفی این بیماری را که می تواند منجر به کیفیت منفی زندگی شود را نیز کاهش دهد.