اخبار : زدن ماسک جراحی در هوای آلوده فایده ندارد/علائم مسمومیت را بشناسید

زدن ماسک جراحی در هوای آلوده فایده ندارد/علائم مسمومیت را بشناسید

تشدید آلودگی هوا، با افزایش مراجعات به مراکز اورژانس همراه شده است. در همین حال، کارشناسان سلامت، رعایت برخی توصیه های بهداشتی و غذایی در این ایام را مورد تاکید قرار می دهند.


به گزارش خبرگزاری مهر ، مهدی کمری کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اجتناب از سفرهای غیرضروری در طول روز و ساعات پر ترافیک، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از ظرفیت سامانه های الکترونیکی برای انجام خدمات بانکی، متوقف کردن فعالیت هایی که سبب تشدید آلودگی هوا می شود(فعالیت های عمرانی) را از مهم ترین راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: معاینه فنی خوردو برای کنترل آلودگی، معاینه فنی موتورخانه منازل برای بهینه سازی مصرف سوخت وخاموش کردن موتور خودرو در ترافیک های سنگین نیز از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هواست.

وی، عدم استفاده از دخانیات و سیگار، مرطوب نگه داشتن فضای خانه به خصوص مواقعی که از گرم کننده هایی مانند بخاری گازی، بخاری نفتی یا شومینه استفاده می شود، استفاده از ماسک های تنفسی مناسب (ماسک های تنفسیFFP۲ فیلتر دار) را از دیگر راهکارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط آلوده عنوان کرد.

کمری در ادامه استفاده از ماسک های جراحی را در مقابله با آلودگی بی تاثیر دانست و هشدار داد: مصرف ماسک های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات ۲.۵ میکرون فایده ای ندارد. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون اغلب جزو آلاینده‌های شهر تهران هستند بنابراین ماسکی که شما انتخاب می‌کنید، باید قابلیت فیلتر کردن این ذرات را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ماسک‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند، اظهار کرد: افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌ های مخصوصP۲ استفاده کنند.

کمری گفت: اگر ماسک شما خراب شده، آسیب دیده یا اگر تنفس با آن برای شما سخت شده باید حتما ماسک‌تان را عوض کنید.

وی با اشاره به اینکه نحوه قرار گیری ماسک اهمیت بالایی دارد، گفت: ماسک ها دهان و بینی را می پوشانند و از ورود ذرات معلق به بدن شما جلوگیری می کند، اما باید نسبت به روش استفاده از ماسک فیلتر دار آگاهی یابید.

کمری با بیان روش صحیح استفاده از ماسک تنفسی، توضیح داد: ماسک را روی صورتتان قرار دهید؛ به گونه‌ای که دماغک آن روی برآمدگی بینی قرار گرفته و از محکم بودن ماسک اطمینان حاصل کنید، در ادامه ماسک را به آرامی با هر دو دستانتان بپوشانید و آرام نفس بکشید، هوا نباید از اطراف ماسک تنفسی نشت کند.

وی توصیه کرد: مردم فعالیت های ورزشی را تا حد امکان کاهش بدهند و یا در فضای بسته ورزش کنند.