اخبار : چگونه شیوه ی زندگی بر ژن های ما تاثیر می گذارد؟

چگونه شیوه ی زندگی بر ژن های ما تاثیر می گذارد؟

در یک دهه ی گذشته، شناخت ما از تاثیرات شیوه زندگی بر ژن ها، یک حوزه ی جدید تحقیقاتی به نام epigenetics، را بوجود آورد که بسیار سریع رشد کرده است. محققان دانشگاه Lund، اطلاعات علمی موجود در مورد اپی ژنتیک مرتبط با چاقی و دیابت نوع ۲ را در مقاله ای که حاصل مرور مقالات در این زمینه است، خلاصه کرده و در مجله علمی Cell Metabolism منتشر نمودند.

مکانیزم های اپی ژنتیک فعالیت ژن های مختلف را کنترل می کنند. اختلالات در دستگاههای اپی ژنتیک ممکن است به بیماری هایی مانند چاقی و دیابت نوع ۲ منجر شود. در این بازنگری نقش تغییرات اپی ژنتیکی در بافت های مختلف مرتبط با متابولیسم در بدن انسان بطور خلاصه بیان شده است، مثلا در بافت چربی، عضله اسکلتی، جزایر پانکراس (که در میان سایر موارد شامل سلول های تولید کننده انسولین است)، کبد و خون، که با چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.
پرفسور Charlotte Ling، استاد پیشگام در زمینه ی اپی ژنتیک و دیابت و نویسنده ی این مقاله بهمراه پژوهشگر Tina Rönn، اظهار داشتند: اپی ژنتیک هنوز یک حوزه ی پژوهشی نسبتا جدید است؛ اما اکنون ما می دانیم که مکانیزم های اپی ژنتیک نقش مهمی در توسعه ی بیماری ها ایفا می کنند. از سوی دیگر الگوهای اپی ژنتیک نیز تحت تاثیر بیماریها قرار می گیرند. تغییرات در مواد ژنتیکی(DNA)، سن، ورزش و رژیم غذایی نیز بر تنوع اپی ژنتیکی تاثیر می گذارند.
محققان جدیدترین یافته های اپی ژنتیک را در دسته بندی زیر در این مقاله شرح دادند:
·        اهمیت رژیم غذایی
·        فعالیت بدنی
·        سالخوردگی
·        اهمیت ژن ها
·        آیا اپی ژنوم توسط توارثقابل انتقال است؟
·        چگونه اپی ژنتیک می تواند به درمان های جدید کمک کند؟