اخبار : تکمیل رباتهای تشخیص و درمان ضایعات عصبی

تکمیل رباتهای تشخیص و درمان ضایعات عصبی

معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:ربات جراحی سینا یکی از طرح هایی است که اکنون در مرحله آخر مجوز است. ربات هایی برای تشخیص و درمان ضایعات عصبی نیز در حال تکمیل است.


به گزارش خبرگزاری مهر ، پیمان صالحی امروز در حاشیه رونمایی از نسل چهارم ربات سورنا در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از فناوری هایی است که نیازهای حال و آینده کشور محسوب می شوند.

وی تاکید کرد: ما علاقه‌مند بودیم که نه تنها این ربات انسان‌نما بتواند درجه آزادی بیشتری داشته باشد بلکه عملکردش به یک انسان شبیه‌تر شود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این ربات از طرح های کلان معاونت علمی بوده است، ادامه داد: ربات سورنا ۴ بیش از ۴۰ درجه آزادی دارد و سرعت آن نیز از نسل سوم خودش بیشتر است.

صالحی بیان کرد: این ربات می تواند در تعامل با انسان قرار گیرد و چهره انسان ها را شناسایی کند؛ شناسایی تعداد افراد و اشخاص از دیگر ویژگی های ربات به شمار می رود.

وی گفت: «سورنا ۴» با بودجه ۳.۲ میلیارد تومانی به این مرحله رسیده که بیش از ۹۰ درصد آن را معاونت علمی ریاست جمهوری تامین کرده است.

صالحی تاکید کرد: چندین سال گذشته مینی‌ربات سورنا رونمایی شد که جنبه آموزشی و تبلیغاتی داشت که می‌توان این ربات را در حوزه گردشگری استفاده کرد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بیشتر طرح های کلان ما جزو نیاز کشور محسوب و برای اولین‌بار در کشور اجرا می‌شوند و حتماً یک بهره‌بردار ویژه دارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲۰ طرح کلان ملی به صورت جاری در کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست.

به گفته صالحی، بیش از ۹۵ درصد طرح های کلان ملی، بهره بردار بالفعل دارند.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کلان دیگری در معاونت علمی نیز پیگیری می شوند که در حوزه توسعه ربات ها هستند. ربات جراحی سینا یکی از طرح هایی است که اکنون در مرحله آخر مجوز است. ربات هایی برای تشخیص و درمان ضایعات عصبی نیز در حال به نتیجه رسیدن است.