اخبار : تولید بومی واکسن آنفولانزا تا دوسال آینده

تولید بومی واکسن آنفولانزا تا دوسال آینده

رئیس سازمان غذا و دارو از تولید بومی واکسن آنفولانزا تا ۲ سال آینده در کشور خبر داد.


به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، معاونان غذا و دارو و مدیران منطقه دو آمایشی کشور که در تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی یکی از مهم ترین مناطق کشور در حوزه تولید محصولات غذایی به شمار می‌روند، گفت: در حوزه دارو نیز اگرچه این صنعت قبل از انقلاب تنها در پایتخت متمرکز بود اما پس از انقلاب آذربایجان شرقی و غربی در حوزه تولید دارو دومین منطقه کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر داروهای پر اهمیتی از قبیل داروهای پیوند و تولید ماده اولیه بسیاری از داروها در این استان‌ها تولید می‌شود که ریشه آن توانمندی مردم و نخبگان این منطقه است.


 رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت در واقع دو وزارتخانه علوم و بهداشت ودرمان است، اظهار کرد: بخشی از مسئولیت های وزارتخانه  هایی نظیر صمت و کشاورزی نیز به نوعی در وزارت بهداشت انجام می‌شود، وظایف یک رئیس دانشگاه علوم پزشکی با رئیس دستگاه‌ و بخش‌های دیگر متفاوت است و گستره فعالیت های او از جمله غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده های آرایشی بهداشتی و غیره وسیع‌تر و بار مسئولیتی دو چندان دارد.

وی به با اشاره به اینکه در حال حاضر توزیع انسولین مورد نیاز استانهای کشور بر اساس اطلاعات سال گذشته صورت می گیرد، توضیح داد: توزیع انسولین بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمانهای بیمه گر بر مبنای مصارف و نسخه بیماران صورت می‌گیرد که بزودی با سیستم TTAC آمار دقیق تری از بیماران خواهیم داشت و می توانیم طبق آن داروهای مورد نیاز واقعی هر استان و هرمنطقه را شناسایی و به اندازه نیاز توزیع کنیم. بنابراین سیستم توزیع دارو از حالت سنتی تغییر و مبنی بر شواهد خواهد بود.


شانه ساز با اشاره به اینکه سرماخوردگی در دنیا هزینه برترین بیماری برای دولت‌ها محسوب می شود، گفت: امسال به دلیل شیوع آنفولانزا در دنیا میزان مصرف نیز افزایش داشت، واکسن آنفولانزا نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر بود و تمامی آن مصرف شد، درحالیکه سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار واحد از واکسن آنفولانزا امحا شده بود. در نظر داریم ظرف یکی دو سال آینده این واکسن را در داخل تولید و بومی سازی کنیم.