اخبار : پیش دیابت مرحله ی قبل از دیابت نوع ۲، خطر مرگ قلبی و حوادث قلبی را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) افزایش نمی دهد

پیش دیابت مرحله ی قبل از دیابت نوع ۲، خطر مرگ قلبی و حوادث قلبی را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) افزایش نمی دهد

پیش دیابت مرحله ی قبل از دیابت نوع ۲، خطر مرگ قلبی و حوادث قلبی را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) افزایش نمی دهد.

 در یک مطالعه ی گسترده، محققان دانشگاه Oulu در فنلاند، اثرات پیش دیابت را بر خطر قلبی در بیماران مبتلا به CAD با نظارت بر سلامت حدود ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به CAD به مدت شش سال مورد بررسی قرار دادند. این اولین مطالعه ی گسترده بر روی این موضوع است.
 
دکتر  Antti Kiviniemi، محقق فوق دکترا، در واحد تحقیقات طب داخلی، دانشگاه Oulu می گوید: ما برای اولین بار نشان دادیم که پیش دیابت، خطر مرگ قلبی و حوادث ناگوار قلبی را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر افزایش نمی دهد.

نتایج مطالعات قبلی که بر روی جمعیت عادی متمرکز بودند، نشان می داد که انفارکتوس میوکارد و مرگ و میر قلبی در افراد مبتلا به پیش دیابت شایع است. با این حال، مطالعات بر روی اهمیت پیش دیابت برای پیش آگهی CAD محدود هستند.
 
دکتر Kiviniemi می گوید: این نتایج امیدوار کننده اند و بیماران را به مراقبت خوب از بیماری عروق کرونر و پیشگیری از دیابت تشویق می کنند.

 
درمان CAD و پیشگیری از پیش دیابت مهمند
 
مراقبت های خوب از CAD و پیشگیری از دیابت نوع ۲ به ویژه در بیماران مبتلا به CAD که در حال حاضر نشانه های پیش دیابت را دارند، یعنی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مهم است. ابتلا به دیابت تقریبا خطر مرگ ناگهانی قلب را در بیماری عروق کرونر ۳ برابر افزایش می دهد.
 
بسیاری از افراد فنلاندی از ابتلای خود به دیابت آگاه نیستند، به عنوان مثال، حدود یک سوم از بیماران مبتلا به CAD به پیش دیابت مبتلا هستند و یک سوم به دیابت نوع ۲ مبتلا می باشند. برآورد شده است که یک نفر از هر پنج فرد فنلاندی به پیش دیابت مبتلا می باشد .پیش دیابت در طی سال ها و دهه ها در بدن رشد می کند. ورزش کافی، غذای سالم، مدیریت وزن و عدم مصرف سیگار، پایه های پیشگیری از پیش دیابت و دیابت نوع ۲ هستند.
 
در مجموع ۱۹۴۶ بیمار مبتلا به CAD در مطالعه ARTEMIS شرکت کردند. بر اساس آزمایش تحمل گلوکز، ۸۳۴ نفر دارای دیابت نوع ۲، ۴۱۷ پیش دیابت و ۶۹۵ نفر دارای هوموستازی طبیعی قند بودند. قبل از مطالعه، شرکت کنندگان تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتند تا بیماری قلبی عروقی و درمان آن ها تعیین شود. بیماری عروق کرونر در این افراد با آنژیوپلاستی(استفاده از یک بالن کوچک برای باز کردن عروق بسته شده) یا عمل جراحی بای پس قلبی و دارو، درمان شد.
 
این مطالعه در مجله ی Diabetes Care منتشر گردید