اخبار : انسولین و فراورده های خونی در صدر فهرست واردات دارویی

انسولین و فراورده های خونی در صدر فهرست واردات دارویی

رئیس زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رقم اول واردات ما انسولین و فرآورده‌های خونی است، در حوزه هایی که واردات ما اول است، چالش ما نیز در آن حوزه بیشتر می‌شود و باید توجه داشته باشیم که روی تولید داخلی این اقلام، اقدام جدی شود.

به گزارش ایفدانا، دکتر مصطفی قانعی در کارگاه آموزشی آینده پژوهی اظهار کرد: صنعت داروسازی از گذشته تاکنون روند رو به رشدی داشته است و اکنون معادل ۱۴۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری شده است که بیشتر آن‌ها کشورهای پیشرفته هستند و  با تاسیس کمپانی های بسیار بزرگ، حدود ۳۰ درصد داروی دنیا را تأمین می‌کنند.

وی افزود: وقتی به کشور خودمان نگاه می کنیم، می بینیم که این صنعت بازار بزرگتر از ۱۸ هزار میلیارد تومانی دارد که با شرکت‌های تولیدی و پخش که حداقل ۱.۱ میلیارد واردات داریم و با این تعداد شرکت تولیدی عدد صادرات ما چیزی حدود ۱۰۵ میلیون دلار است که شایسته کشوری نیست که رتبه اول منطقه، پنجم آسیا و پانزدهم جهانی را دارد.


قانعی با اشاره به رتبه ایران در علم داروسازی، عنوان کرد: ما از لحاظ علم داروسازی در رتبه هشتم قرار داریم در حالی که در علم پزشکی در دنیا شانزدهم هستیم، این یعنی داروسازهای ما از لحاظ علمی فناوری رتبه خوبی دارند و در عین حال فرصت هایی وجود دارد که صنعت ما باید از این فرصت‌ها استفاده کند.


وی تصریح کرد: دانش فنی، زنجیره تامین، حمایت دولت، امکان سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه از جمله نقاط قوت صنعت داروسازی است و قاچاق، مالکیت فکری، نرخ ارز، بروکراسی، تحریم، مشکلات ارزی، گمرکی، دولتی بودن، هزینه بالای تولید، عدم وجود تضمین خرید، از جمله تهدیدهایی است که این صنعت را دچار مشکل کرده است.

 رئیس زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه به دلیل عدم وجود آینده‌پژوهی فاصله زیادی با تکنولوژی داریم، گفت: گاهی اوقات ساز و کار تجارت جهانی، تحقیق و توسعه، تامین کیفیت ها بستری است که اگر تحلیل کنیم می بینیم که مشکل داریم و اگر روی داروهای وارداتی کار کنیم می توانیم صادرات خود را نیز شکل دهیم.


وی خاطرنشان کرد: رقم اول واردات ما انسولین و فرآورده‌های خونی است در حوزه هایی که واردات ما بیشتر است، چالش ما نیز در آن حوزه بیشتر می‌شود و باید توجه داشته باشیم  که روی تولید اقدام جدی شود.


 وی با اشاره به ظرفیت ایران برای ورود به بازار کشورهای همسایه گفت: در اطراف ما پتانسیل ۶۹ میلیارد دلاری وجود دارد که باید روی آنها کار کنیم .

قانعی با تاکید بر اینکه دارو به خودی خود نمی‌تواند آینده پژوهی داشته باشد، اظهار کرد: باید دید طب و  پزشکی به چه سمتی می‌رود و بعد در مورد آینده دارو صحبت کرد. در یک دهه آینده پزشکی به سمتی می‌‌رود که به تدریج دستگاههایی وارد می‌شود و اقداماتی انجام می گیرد که مثلاً یک مادر شانس اینکه بچه ناقص به دنیا بیاورد چند درصد است و سپس کمک می کند که کودک سالم به دنیا بیاید.

وی خاطرنشان کرد: پزشکی به سمت پیش بینی حرکت می‌کند این پیش‌بینی که در آینده صورت می‌گیرد بسیار اساسی است یعنی به فرد می گوید بر اساس ژنی که دارد در آینده احتمال مبتلا شدن به چه بیماری وجود دارد و طبق آن با کمک دستگاه‌های در اختیار و فناوری‌ها، به افراد می گوید که در چه زمانی در معرض کدام بیماری قرار دارند. پس پزشکی به سمت پیش‌بینی حرکت می کند به محض اینکه پیش‌بینی صورت بگیرد بحث پیشگیری نیز مطرح می شود.