اخبار : مهلت تکمیل و اصلاح پارامترهای کدهای IRC جهت یکسان سازی کدینگ کشوری تجهیزات و ملزومات پزشکی تا تاریخ 1398/12/28

مهلت تکمیل و اصلاح پارامترهای کدهای IRC جهت یکسان سازی کدینگ کشوری تجهیزات و ملزومات پزشکی تا تاریخ 1398/12/28

رییس اداره فناوری اطلاعات اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی از مهلت تکمیل و اصلاح پارامترهای کدهای IRC جهت یکسان سازی کدینگ کشوری تجهیزات و ملزومات پزشکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، مهندس رویا شهبازی رییس اداره فناوری اطلاعات تجهیزات پزشکی گفت:  با توجه به لزوم استفاده کدینگ تجهیزات و ملزومات پزشکی (IRC)، شناسه گذاری، ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالا و استفاده در سیستم های بیمارستانی می بایست مشخصات فنی هر کالا در فیلد افتراقی IRC بصورت کامل مشخص شود.

کدهای IRC در تمامی سیستم های بیمارستانی، سازمانهای بیمه گر، سامانه جامع تجارت ایران، سامانه ترخیص گمرک و تمامی ارگانهای مرتبط به صورت کدینگ واحد کشوری تجهیزات و ملزومات پزشکی در همه سیستم ها اعمال و اجرایی خواهد شد.

در همین راستا به اطلاع کلیه شرکتهای تامین کننده می رساند، با توجه به اهمیت و محدودیت زمانی اصلاح ثبت وسیله پزشکی، تمامی شرکتها تا 28/12/98 فرصت دارند تا نسبت به تکمیل پارامترهای مشخصات فنی که به ازای هر کالا مشخص شده است اقدام نمایند و ازین پس در سامانه ثبت وسیله پزشکی و اصلاحیه آن ، در بخش درج GTIN امکان درج متن وجود ندارد و شرکت می بایست پارامترهای تفکیکی مشخص شده را به تفکیک هر IRC بصورت مجزا تکمیل نماید.

دقت و رعایت نکات ذیل در اصلاح کدهای IRC ضروری می باشد:

1-درج کدهای IRC در تمامی فاکتورهای فروش به مراکز درمانی و موسسات پزشکی الزامی می باشد.

2-جهت اصلاحیه پارامترها ، به سامانه ثبت جدید(register.imed.ir)، منوی ثبت وسیله پزشکی بخش اصلاحیه مراجعه نموده و پس از تکمیل اطلاعات و درج GTIN آن به کارتابل کارشناس کیفی ارجاع شده و در صورت تایید پرونده، کد IRC مجزایی برای آن کالا صادر خواهد شد.

3-تکمیل پارامترهای ثبت وسیله پزشکی مشخص شده در فاز اول فقط برای کالاهای مصرفی مورد نیاز در موسسات پزشکی و مراکز درمانی می باشد و در فازهای بعدی برای کلیه کالاهای تجهیزات و ملزومات پزشکی صورت خواهد گرفت.

4-ترکیب تمامی پارامترهای تفکیکی ثبت شده در قسمت وجوه افتراق IRC به همراه نام برچسب تشکیل دهنده نام فراورده می باشد و در تمامی سیستم های بیمارستانی و سایر ارگانها (گمرک، سامانه جامع و ...) نام فراورده قابل مشاهده خواهد بود، بنابراین درج اطلاعات با دقت کافی انجام گردد تا مشکلی در مشاهده نام کالا وجود نداشته باشد.

5-برای کالاهایی که هنوز پارامتر تفکیکی ندارند، کماکان مانند گذشته از طریق تکمیل وجه افتراق فارسی و لاتین اقدام گردد.

6-کدهای IRC مادری که بر اساس آن، تفکیک پارامترها صورت گرفته است، پس از شش ماه غیرفعال و سوابق آن نگهداری خواهند شد. لذا شرکتهایی که قصد ثبت سفارش و ترخیص دارند به این موضوع دقت نمایند که از کدهای جدید فرزندی ایجاد شده با پارامترهای صحیح در ثبت سفارش و اظهار گمرکی استفاده نمایند.