اخبار : گزارش توزیع کمک های بین المللی به دانشگاه های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا

گزارش توزیع کمک های بین المللی به دانشگاه های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا

گزارش توزیع کمک های بین المللی به دانشگاه های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا توسط دبیر و عضو کمیته نظارت بر توزیع کمک های بین المللی و ملی ستاد ملی کرونا اعلام شد.

دبیر و عضو کمیته نظارت بر توزیع کمک های بین المللی و ملی ستاد ملی کرونا گفت: در محموله های کمک های بین المللی بیشترین فراوانی مربوط به اقلام حفاظت فردی مانند ماسک های سه لایه با حدود 3 و نیم میلیون عدد، دستکش و لباس های حفاظتی بوده است.

دکتر نامدار عبداللهیان دبیر و عضو کمیته نظارت بر توزیع کمک های بین المللی و ملی ستاد ملی کرونا و رییس مرکز حراست وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار وبدا با اعلام این خبر، اضافه کرد: کمترین موارد کمک های بین المللی به ایران برای مقابله با کرونا، مربوط به تجهیزات پزشکی سرمایه ای مانند ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی و کمک تنفسی با تعداد 33 دستگاه است اما قدردان کمک های سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف هستیم که در این راه به کشور و مردم ما کمک می کنند.
 
وی یادآور شد: از ابتدای شیوع بیماری کووید19، همه دستگاه های اجرایی مرتبط کشور با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری و رییس جمهور بصورت یکپارچه تحت مدیریت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا فعالیت کردند و یکی از موضوعات مهم در مبارزه با ویروس کرونا، تامین اقلام حفاظت فردی و تجهیزات پزشکی بوده که خوشبختانه با تلاش مدیران و همکاران در سطح وزارت بهداشت و سایر وزارتخانه های دیگر همچون کشور، صمت، امور خارجه، راه و شهرسازی و... در راستای تامین کالاهای مراقبت فردی مورد نیاز سیستم بهداشت و درمان بخش عمده ای از این نیازها، تامین شد.
 
وی خاطرنشان کرد: با سیاست های اتخاذ شده از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، تامین اقلام بهداشتی، تجهیزات پزشکی و اقلام حفاظتی از طریق افزایش میزان تولیدات داخلی و خرید از دیگر کشورها در دستور کار قرار گرفت و تعدادی از سازمان های بین المللی و کشورها اقدام به ارسال کمک های انسان دوستانه و کالاهای حفاظت فردی نظیر ماسک سه لایه، لباس محافظ پزشکی، دستکش، محافظ چشمی، کلاه، دارو و تعدادی تجهیزات سرمایه ای پزشکی مانند دستگاه های ونتیلاتور و پالس اکسیمتری کردند.
 
دکتر عبداللهیان یادآور شد: کشور چین با بالاترین حجم در ارسال محموله های اهدایی و کشورهای دیگر همچون قطر، عمان، روسیه، ترکیه، ژاپن، مالزی، ازبکستان، ترکمنستان، امارات، کره جنوبی، کشورهای اروپایی و سازمان های بین المللی همچون سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، کمیساریای عالی پناهندگان کمک های خود را به ایران ارسال کردند و اهدای محموله های پزشکی و ملزومات مورد نیاز از سوی کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد.
 
وی گفت: ارسال محموله های بین المللی نسبت به میزان تامین و تولیدات داخلی حجم نسبتاً محدودی در نیازهای جامعه سلامت کشور داشته است اما با تدبیر وزیر بهداشت، کمیته تخصصی نظارت بر توزیع کمک های بین المللی و ملی با عضویت مرکز حراست، دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات، اداره کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت و دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور تشکیل شد تا علاوه بر ایجاد شفاف سازی در این مورد، توزیع این اقلام با کنترل مناسب انجام و نیاز سنجی های کشوری و درخواست حوزه های تخصصی به صورت دقیق بررسی و پاسخ داده شود.