اخبار : رونمایی از کیت ایرانی با ویژگی‌های خاص

رونمایی از کیت ایرانی با ویژگی‌های خاص

در زمینه کیت‌های تشخیصی تحقیقات خوبی در ایران انجام شده است و به خوبی پیش رفته‌ایم. مهمترین نوع کیت‌ها کیت‌های تشخیصی بر پایه RNA است که توانسته‌ایم آن را در ایران تولید کنیم و اکنون در حال استفاده است.


رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره کیت‌های تشخیصی برای تشخیص ابتلاء به کرونا گفت: در زمینه کیت‌های تشخیصی تحقیقات خوبی در ایران انجام شده است و به خوبی پیش رفته‌ایم. مهمترین نوع کیت‌ها کیت‌های تشخیصی بر پایه RNA است که توانسته‌ایم آن را در ایران تولید کنیم و اکنون در حال استفاده است.


 ملک زاده از تولید یک نوع خاص از کیت تشخیصی با ضریب اطمینان بالا در کشور خبر داد و گفت: یک کیت تشخیصی جدید ساخته شده است که فرد می‌تواند آزمایش خون بدهد و این کیت تشخیص می‌دهد که فرد آیا کرونا گرفته است یا خیر و اگر فرد کرونا گرفته است آیا ایمنی دارد یا خیر. این کیت را در ایران تست کرده‌ایم و جواب بسیار خوبی داده است که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.


رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) اضافه کرد: این کیت با نام «الیازا» می‌تواند بر اساس آزمایش خون اعلام کند که فردی که کرونا گرفته و مانند کسی که واکسن زده ایمنی دارد و جای نگرانی نیست. همچنین ممکن است کیت تشخیص دهد که فردکرونا نگرفته است و باید مراقب باشد. حتی این امکان را دارد که تشخیص دهد که فرد مبتلا به کرونا شده و هنوز در بدن اش ویروس وجود دارد.


وی افزود: این تست تشخیصی بسیار مهمی است و بسیاری از بخش‌های تحقیقاتی دنیا در حال بررسی این نوع تست هستند و خوشبختانه ما در این حوزه خیلی جلو هستیم و امیدواریم آن را به صورت رسمی در این هفته اعلام کنیم.