اخبار : رابطۀ میزان بروز عفونت کروناویروس با انواع گروه خونی

رابطۀ میزان بروز عفونت کروناویروس با انواع گروه خونی

به گزارش مجله پاتولوژی ایران:در تابستان ۱۳۹۹، رابطۀ میزان بروز عفونت کروناویروس (SARS-CoV-۲) با انواع گروه خونی ABO/Rh توسط محققین ایرانی در یک مطالعه بررسی شد.



در دسامبر ۲۰۱۹، بیماری کروناویروس (COVID-۱۹) به عنوان جدیدترین بیماری ویروسی ظهور و به سرعت گسترش یافت. تعریف جنبه‌های اپیدمیولوژیک و عوامل مؤثر بر حساسیت بیماران به COVID-۱۹ یک تلاش مداوم بوده است. در مطالعه‌ای که در مجله پاتولوژی ایران به چاپ رسیده است، پژوهشگران ارتباط بین فنوتیپ‌های مختلف گروه خونی ABO را با میزان بروز عفونت COVID-۱۹ بررسی نمودند.
این مطالعه بر روی ۳۹۷ بیمار مبتلا به COVID-۱۹ بستری در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام شد. تایید بیماری و تشخیص بیماران مبتلا با استفاده از روشReal-Time Multiplex RT-PCR    انجام شد. تعیین گروه خونی افراد مبتلا به روش tube method forward type  ، back type grouping techniques انجام شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که فنوتیپ‌های گروه‌های خونی ABO با بروز عفونت ارتباط دارد. میزان بروزعفونت بالاتری در بین افراد با گروه خونی AB مشاهده شد، در حالی که بیماران با گروه خونی O بروز عفونت کمتری را نشان دادند (افراد مبتلای کمتری واجد گروه خونی O بودند). قابل ذکر است که نوع Rh در مبتلایان در مقایسه با افراد غیر مبتلا از نظر آماری معنی دار نبود.
طبق یافته‌های این پژوهش که مشابه با چندین مطالعه قبلی در مورد ارتباط سایر بیماری های ویروسی با گروه های خون ABO بود، عبدالهی و همکاران نتیجه گرفتند که بین فنوتیپ های مختلف گروه های خونی  ABO و میزان بروز عفونت با COVID-۱۹ ارتباط وجود دارد.
شایان به ذکر است که در حالی که در این مطالعه، پژوهشگران شاهد کاهش آسیب پذیری در برابر این بیماری در بین بیماران با گروه خون O بودند، در مورد افزایش حساسیت در افراد با گروه خون AB به نتایج متناقض با مطالعات دیگران دست یافتند. برای اطمینان قطعی از این نتایج در انتها پیشنهاد گردیده مطالعه وسیعتری با حجم نمونه بیشتر و بصورت چند مرکزی انجام پذیرد.