اخبار : گزارش شش ماهه اقدامات انجام شده در راستای حمایت از تولید در سال جهش تولید

گزارش شش ماهه اقدامات انجام شده در راستای حمایت از تولید در سال جهش تولید

مهندس صفوی گزارش شش ماهه اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۹ در راستای حمایت از تولید در سال "جهش تولید" را اعلام کرد.

مهندس سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به نام گذاری سال 1399 به نام "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست های ابلاغی وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در حمایت از تولید داخل، شاهد رشد ۱۶۰ درصدی تعداد شرکت های تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به سال ۱۳۹۷ می باشیم.

وی بیان داشت: تعداد تولیدکنندگان فعال حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی که از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی پروانه ساخت دریافت نموده اند، از 530 شرکت در ابتدای سال 97 به 628 شرکت در ابتدای سال 1398 و در حال حاضر به بیش از 860 شرکت افزایش داشته است و شاهد رشد ۶۰ درصدی در تعداد تولیدکنندگان نسبت به سال۱۳۹۷ می باشیم.

مهندس صفوی افزود: افزایش ثبت بیش از 6580 پرونده در سال 1397 در سامانه صدور پروانه ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی برای تولید داخل بابت مواد اولیه و قطعات ساخت به 9730 پرونده، بیانگر هدف گذاری سیاست های کلان وزارت بهداست در راستای جهت دهی و برنامه ریزی حمایت از تولید داخل و جهش تولید است.

وی بیان داشت به منظور تحقق جهش تولید فقط در سه ماهه اول امسال تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری بیش از ۴۴ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: با بروز بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸، صدور مجوز فوری با حداقل اسناد و با رعایت ضوابط فنی و کیفی برای اقلام ضروری مقابله با کرونا به منظور افزایش تولید و تامین نیاز داخلی بطوریکه تعداد تولیدکنندگان اقلام مرتبط با کرونا که پروانه ساخت دریافت کرده اند به شرح توضیحات ذیل به میزان ۶۳۰ درصد رشد و افزایش داشته است و در برخی اقلام همانند کیت تشخیص کرونا، پالس اکسی متر انگشتی و تب سنج که تولیدکننده ای نداشتیم، به تولید و حتی صادرات رسیده ایم‌.

وی تاکید کرد: حرکت تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی به سمت اقلام با تکنولوژی بالا و فناوری های نوین است که در تولید دستگاه های ماشین بیهوشی، تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) و شتابدهنده خطی در درمان بیماران سرطانی شاهد آن هستیم و صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران به پنج قاره دنیا در سال ۱۳۹۸ محقق شد.

ماسک سه لایه/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 11 / تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 77
ماسک سوپاپ دار/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 0 / تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 55
البسه کاورال/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 2/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 40
تب سنج مادون قرمز/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 0/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 2
پالس اکسی متر انگشتی/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 0/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 1
پالس اکسی متر رومیزی/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 2/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 2
ونتیلاتور/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 3/تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 3
سی پپ و بای پپ/تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 2/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 2
دستکش معاینه لاتکس و وینیلتعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 6/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 7
کیت های تشخیص و تحقیقاتی کرونا به روش های Elisaو Real Time PCR/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 0 /تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 6
کیت استخراج RNA ویروس کرونا/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 0/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 4
جـمـع تعداد شرکت های تولید کننده/ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا: 27/ تعداد تولید کنندگان بعد از شیوع کرونا: 199

مهندس صفوی افزود: به غیر از تعداد شرکت های فوق الذکر، همچنین در حوزه تولید ماسک سه لایه توسط تولیدکنندگان غیرصنعتی/ گروه های جهادی ، با ایجاد سامانه خوداظهاری اطلاعات در پورتال اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی imed.ir، تا کنون حدود 950 کارگاه تولیدی ماسک نیز ثبت شده است.