اخبار : رفع مشکل نرم افزاری 80 ردیف تعرفه تجهیزات پزشکی در بانک و لزوم اقدام متقاضی برای تخصیص و تامین ارز ثبت سفارشات مربوطه توسط شرکتها

رفع مشکل نرم افزاری 80 ردیف تعرفه تجهیزات پزشکی در بانک و لزوم اقدام متقاضی برای تخصیص و تامین ارز ثبت سفارشات مربوطه توسط شرکتها

مهندس مزینانی از رفع مشکل نرم افزاری 80 ردیف تعرفه تجهیزات پزشکی در بانک و لزوم اقدام متقاضی برای تخصیص و تامین ارز ثبت سفارشات مربوطه خبر داد.

مهندس روح اله مزینانی معاون اجرایی و برنامه ریزی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی و نماینده حوزه تجهیزات پزشکی در بانک مرکزی و گمرک گفت: پیرو خبرهای قبلی منتشر شده در پورتال اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی با کد خبری 4683 مورخ 1399/04/30 و 4712  مورخ 1399/05/29 و 4715  مورخ 1399/06/02 درخصوص اختلال در تخصیص و تامین ارز به دلیل عدم هماهنگی و ابلاغ به موقع تعرفه های پزشکی توسط وزارت صمت به بانک مرکزی، به اطلاع می رساند بنابر اظهارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مکاتبات وزارت صنعت، معدن و تجارت و پس از پیگیری های وزارت بهداشت، مشکل 80 ردیف تعرفه تجهیزات پزشکی از 82 ردیف تعرفه ابلاغ شده به بانک (بجز تعرفه های 90189061 و 61151090 ) مرتفع شده است. لذا متقاضیان ذیل می بایست با مراجعه با به بانک های عامل و انجام اقدامات ذیل نسبت به رفع مغایرت و مشکل پیش آمده اقدام نمایند:

۱-آن دسته از ثبت سفارشات تخصص ارز شده با نرخ رسمی که در زمان تامین ارز به دلیل مغایرت مذکور نرخ نیمایی دیده می‌شد، با درخواست خرید ارز مجدد توسط بانک عامل مشکل مرتفع خواهد شد.

۲-پیرو خبر کد 4715 مورخ 1399/06/02 وب سایت اداره کل تجهیزات پزشکی، صرفا آندسته از ثبت سفارشات مشمول نرخ رسمی که تامین ارز آنها علی رغم تخصیص ارز ناخواسته به دلیل مشکلات نرم افزاری و مغایرت نرخ ارز در پورتال بانک مرکزی و سامانه جامع تجارت در ماه گذشته متوقف شده است و درحال حاضر نیز کلیه IRC های ثبت سفارش مربوطه در سامانه TTAC مشمول نرخ ارز نرخ رسمی است، می‌بایست با هماهنگی بانک عامل مربوطه نسبت به تمدید فیش ارزی (گواهی ثبت آماری) با همان نوع ارز و کد کارگزار تخصیص یافته قبلی اقدام نمایند. شایان ذکر است فهرست مذکور جهت تخصیص ارز مجدد توسط وزارت بهداشت برای بانک ارسال می گردد.

در صورت عدم ارسال فهرست طبق خبر کد 4715 مطابق روال جاری باتوجه به نامه های ارسالی به بانکو از محل سهمیه و منابع ارزی اعلامی بانک که در سایت Imed.ir بصورت مستمر درج میگردد قابل تخصیص ارز می باشد.

۳-آن دسته از ثبت‌سفارشات در صف تخصیص ارز رسمی که به دلیل مشکل مذکور رد شده (قبل از تخصیص ارز) با مراجعه به بانک‌های عامل مربوطه نسبت به بروزرسانی فیش بانکی (گواهی ثبت آماری) باتوجه به منابع ارزی اعلام شده در اخبار سایت imed.ir اقدام نمایند.

4- باتوجه به عدم رفع مشکل ثبت سفارشات با کد های تعرفه 90189061 و یا 61151090 جهت پیگیری و رفع مشکل متقاضیان صرفا ثبت سفارشات مشمول نرخ رسمی مذکور که با اختلال در تخصیص و تامین ارز مواجه شده اند می بایست حداکثر تا پایان وقت اداری 19/06/99 مطبق خبر 4715 سایت imed.ir اطلاعات ثبت سفارشات مربوطه با فرمت اکسل شرح جدول پیوست به آدرس ایمیلdataanalysis@imed.ir و نسبت به تمدید فیش ارزی (گواهی ثبت آماری) در بانک مرکزی با همان نوع ارز تخصیص یافته اقدام نمایند.

آخرین منابع ارزی موجود اعلامی بانک طی خبر کد 4718 سایت imed.ir قبلا اعلام شده است و کارمزدهای ثبت سفارشات با نرخ رسمی نیز به روال قبلی بصورت سیستم نرم افزاری توسط بانک تخصیص ارز خواهد شد.

لازم به توضیح است اولویت ارزی ثبت سفارشات در سامانه جامع تجارت (NTSW) بر اساس اولویت ارزی ردیف تعرفه کالا و اولویت ارزی کد وسیله پزشکی IRC بعنوان شناسه تکمیلی کالا در سامانه TTAC تعیین می‌گردد لیکن در پورتال بانک مرکزی تایید تخصیص و تامین ارز ثبت‌سفارش به نرخ رسمی ارز منوط به دوشرط توامان می‌باشد اولاً اولویت ارزی ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت باید یک باشد (که در این صورت در گواهی ثبت آماری ایجاد شده توسط بانک نیز یک دیده می شود) و ثانیاً ردیف تعرفه کالاهای آن ثبت سفارش در پورتال بانک مرکزی جزء تعرفه‌های مجاز مشروط به دریافت نرخ رسمی باشد.


http://imed.ir/News//4726