اخبار : دانشمندان روش جدیدی را برای تعیین اندازه های کمپلکسهای ایمنی در سرم خون ابداع کردند

دانشمندان روش جدیدی را برای تعیین اندازه های کمپلکسهای ایمنی در سرم خون ابداع کردند

محققان دانشگاه پلی‌تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ (SPbPU)، با همکاری محققان دانشگاه Tsinghua در چین، یک روش جدید پراکندگی نور دینامیک را برای تعیین اندازه کمپلکسهای ایمنی در سرم خون ابداع کردند. نتایج این تحقیق در مجله یBiology  ، منتشر شد. دانشمندان خاطرنشان کردند که این روش سریع، بدون تماس، امن و ارزان است. به همین دلیل می تواند در مطالعات غربالگری خون به عنوان بخشی از معاینات پزشکی منظم، مورد استفاده قرار گیرد.

گروه علمی دانشکده عالی فیزیک کاربردی و فناوریهای فضایی SPbPU ، نحوه تشکیل کمپلکسهای ایمنی در سرم خون را مورد بررسی قرار داد. کمپلکس های ایمنی مصالح مولکولی هستند که از آنتی ژن ها، آنتی بادی ها و پروتئین های سیستم ایمنی تشکیل شده اند. اندازه و غلظت چنین مجموعه هایی، وضعیت سیستم ایمنی بدن را نشان می دهد. به طور معمول غلظت مشخصی از کمپلکسهای ایمنی در سرم خون انسان وجود دارد، اما بالا رفتن غلظت کمپلکس های ایمنی دلیلی بر وجود یک وضعیت پاتولوژیک است.
این گروه علمی بین المللی در مورد سرم خون اهدا کنندگان با آسیب شناسی های مختلف مانند بیماری های خود ایمنی، سرطان، دیابت قندی و غیره تحقیق کردند.
به گفته دانشمندان، افزایش کمپلکس های ایمنی بدن (در مقایسه با میانگین معمول آنها) نشان دهنده وجود بیماری ها است و به خودی خود می تواند تأثیر بالقوه منفی بر وضعیت بدن داشته باشد. غلظت بالای کمپلکس های ایمنی تازه شکل گرفته در بدن می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند. این کمپلکس ها می توانند مویرگهای میکرو را مسدود کرده و یا در بافت ها تجمع یابند و باعث فرآیندهای التهابی مزمن شوند.
الینا نپومنیاشچایا، از آزمایشگاه لیزر فتومتری و طیف سنجی دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ، گفت: ما فهمیدیم که وجود عفونت در بدن منجر به تشکیل تعداد زیادی از کمپلکس های ایمنی در خون می شود.
النا ولیچکو، رئیس آزمایشگاه لیزر فتومتری و طیف سنجی SPbPU ، خاطرنشان کرد: روش ما بسیار سریع است، و نیازی به استفاده از آنتی ژن های گران قیمت خاص ندارد. ما با استفاده از این روش جدید توانستیم مسیر فعال سازی سیستم ایمنی بدن را در خون ردیابی کنیم. نتایج ما می تواند در داروسازی برای آزمایش داروها و در تشخیص پیشگیرانه ی مدرن برای شناسایی بیماریهای ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.
این تحقیق به طور مشترک با موسسات پزشکی سن پترزبورگ (روسیه) انجام شد. در آینده، این گروه علمی قصد دارد تحقیقات خود را با محققان زیست شناس ادامه دهد تا میزان تأثیر مواد مختلف بر فعال شدن سیستم ایمنی بدن را بررسی نمایند.
پس از آن، دانشمندان قصد دارند تا اختلالات سیستم ایمنی بدن به دلیل سرطان را مورد بررسی قرار دهند. محققان امیدوارند که به سیستم ایمنی روش شناسایی سلولهای سرطانی و بهبودی از سرطان را آموزش دهند.
منبع:
Velichko, E., et al. (2020) Molecular Aggregation in Immune System Activation Studied by Dynamic Light Scattering. Biology. doi.org/10.3390/biology9060123.