اخبار : برگزاری دومین جلسه کارگروه فناوری اطلاعات مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور

برگزاری دومین جلسه کارگروه فناوری اطلاعات مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور

برگزاری دومین جلسه کارگروه فناوری اطلاعات مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور


روز دوازدهم مهر ماه دومین جلسه کارگروه فناوری اطلاعات مجمع انجمن هاى علوم آزمايشگاهى كشور در ارتباط با فعالیت های غیر مجاز سرویس نمونه گیری و خدمات آزمایشگاهی (کسب و کارهای مجازی) با حضور آقای دکتر علیزاده معاونت محترم مرکز مدیریت آمار و فن آوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقای دکتر صابونی نماینده آزمایشگاه مرجع سلامت، آقای دکتر سیدمهدی نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورایعالی نظام پزشکی، آقای دکتر صاحب الزمانی دبیر مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور، آقای دکتر حمزه لو و خانم دکتر سلاجقه از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، آقای دکتر شمس برهان از انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران و آقای دکتر قهرمانی از انجمن آسیب شناسی در دفتر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار گردید.

ضمن تقدیر و تشکر از مواضع اصولی مسئولین محترم دفتر آمار و فناوری اطلاعات و آزمایشگاه مرجع سلامت در این زمینه، پس از بحث و بررسی و تبادل نظر موارد زیر مورد تاکید قرار گرفت:

  • مجمع انجمن ها با فعالیت عنان گسیخته کنونی استارت آپ ها و دخالت آن ها در امر نمونه گیری،  کاملا مخالف است و آن را مصداق بارز دخالت غیر مجاز در امر پزشکی می داند.
  • این شرکت ها صرفا می توانند نقش واسطه در تبادل اطلاعات را داشته و باید از هر گونه مداخله در فرآیند های آزمایشگاه به ویژه نمونه گیری و تمامی مراحل انجام آزمایش، منع شوند. بدیهی است در صورت عدم توجه و مداخله لازم، کلیه عواقب احتمالی متوجه مسئولین مربوطه خواهد بود و در این زمینه انجمن ها نیز متناسب با اختیارات قانونی خود، آماده همکاری می باشند.
  • ضروری است ساز و کاری تدوین و اجرایی گردد تا به استارت آپ هایی مجوز داده شود که ضوابط و قواعد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نموده و از وزارت متبوع مجوز گرفته باشند.
  • در پایان مقرر گردید نظرات انجمن ها در خصوص نحوه همکاری استارت آپ ها با آزمایشگاه ها، در کارگروه فناوری اطلاعات مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور تهیه و به مراجع ذیربط ارائه گردد.