اخبار : نقش قند خون در شدت COVID-۱۹ بررسی شد

نقش قند خون در شدت COVID-۱۹ بررسی شد

در حالی که COVID-۱۹ همچنان قربانی می گیرد، محققان عمیقاً بر روی مکانیسم تاثیرات ویران گر این ویروس بر بدن، به خصوص در کسانی که از قبل به یک بیماری مزمن مبتلا بوده اند، تحقیق می کنند.

اکنون، پس از مشاهدات اولیه از پیگیری ۲۰۰ بیمار مبتلا به COVID-۱۹ با هایپرگلیسمی شدید، یک تیم پزشکی در میشیگان در مقاله جدیدی که در سایت انجمن دیابت آمریکا منتشر نموده است، در مورد این که چرا قند خون بالا می تواند پیامدهای بدتری را برای افراد آلوده به این ویروس ایجاد کند، توضیحاتی را ارائه کردند. محققان ابزاری را برای مدیریت قند خون ایجاد کرده اند که به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به عفونت های ثانویه، مشکلات کلیوی و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه را در مبتلایان به دیابت، پیش دیابت یا افراد چاق مبتلا به COVID-۱۹ ، کاهش دهد.
دکتر Roma Gianchandani ، نویسنده ی اول این مقاله متخصص داخلی از بخش متابولیسم، غدد درون ریز و دیابت در مرکز پزشکی میشیگان می گوید: بر اساس مشاهدات اولیه از بیمارانی که ما تحت نظارت داشتیم، ابتلای قبلی به یکی از این شرایط(دیابت، پیش دیابت، چاقی)، افراد را در معرض خطر ابتلا به اختلال بسیار شدیدتر تنفسی ناشی از ویروس قرار می دهد که احتمالاً منجر به مرگ می شود.
اما چرا؟
محققان می گویند: ما معتقد هستیم که ماهیت التهاب درجه پایین، در دیابت و هایپرگلایسمی باعث افزایش التهاب ناشی از ویروس می شود، که نتیجه ی آن مقاومت به انسولین و هایپرگلایسمی شدید است.
آنها می گویند: این وضعیت التهابی درجه ی پایین، یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی ایجاد می کند که به جای حمله به ویروس، بر سایر سلول ها و بافت های سالم بدن تأثیر می گذارد و منجر به وخیم شدن سریع وضعیت بیمار می شود.
به طور خاص، این بیماران در معرض خطر بیشتری برای نیاز به دستگاه ونتیلاتور مکانیکی، درمان جایگزینی کلیه به دلیل نارسایی کلیوی هستند و به داروهای معروف به وازوپرسورها برای متوقف کردن فشار خون پایین یا استروئیدها برای مبارزه با سندرم حاد تنفسی نیاز دارند.
دکتر Gianchandani، می گوید: همه ی این عوارض، مدیریت قند خون را دشوارتر می کند، اما تیم ما متقاعد شده اند که مدیریت قند خون برای جلوگیری از عوارضی که منجر به بستری طولانی مدت می شود، ضروری است. اخیرا یک مطالعه ی دیگر نشان داده بود که بین قند خونی که به خوبی کنترل شده و سطح پایین تر نشانگرهای التهابی ارتباطی وجود دارد. او افزود: تیم تحقیقاتی ما ابزاری را برای شناسایی و مدیریت قند خون بالا در بیماران مبتلا به COVID-۱۹ تهیه کرده است که این افراد را در گروههای خطر خاصی طبقه بندی می کند، این طبقه بندی بر اساس شدت هایپرگلایسمی، وجود چاقی، سطح مقاومت به انسولین، میزان اختلال عملکرد کلیه ها و شواهدی از تغییرات سریع در نشانگرهای التهابی انجام می شود.
اجرای الگوریتم
تیم هایی برای مدیریت هایپرگلیسمی به تازگی ایجاد شده اند که به دنبال یافتن راهی برای نظارت دقیق تر بر دیابت در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، بدون نیاز به ورود به اتاق بیمار و استفاده از تجهیزات محافظ شخصی بیشتر و کاهش قرار گرفتن ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در معرض این ویروس هستند.
اگرچه به طور معمول یک مانیتور مداوم گلوکز، اطلاعات دقیقی را ارائه می دهد، اما برای ارزیابی وضعیت این بیماران چندان مفید نمی باشد، زیرا فشار خون پایین بیمار و استفاده از داروهای فشار خون می تواند به غلط قند خون خوانش شده توسط این دستگاه را افزایش دهد.
در پروتکل جدید، محققان خواستار تحویل انسولین هر شش ساعت یکبار شدند، و توصیه نمودند که در زمان تزریق انسولین، یک پرستار بیمار را معاینه کند. برای برخی از بیمارانی که تحت ونتیلاتور بودند و یا دوز بالایی از ویتامین C دریافت کرده بودند، توصیه کردند که میزان قند خون سیاهرگی یا وریدی خود را بررسی کنند تا نیاز به بررسی قند خون بیمار توسط تیم بهداشتی کاهش یابد.
برای کسانی که بالاترین قند خون را داشته و دچار هایپرگلایسمی شدید هستند، تزریق انسولین گزینه ای است که باید ادامه یابد تا زمانی که قند خون به محدوده ی طبیعی بازگردد. نتیجه ی این تلاشها سبب کاهش سطح قند خون بدون افزایش تماس با پرستار یا افزایش بار کلی تیمهای مراقبت های اولیه و استفاده از وسایل حفاظت شخصی شد.
دکتر Gianchandani، می گوید: بهبود کنترل قند خون در کاهش میزان عفونت های ثانویه و مشکلات کلیوی در این گروه از بیماران مستعد، مهم بود. این ممکن است به کوتاه شدن اقامت در بخش مراقبت های ویژه کمک کند و تعداد بیمارانی که به دستگاه ونتیلاتور احتیاج دارند را کاهش دهد.
توجه به این نکته ضروری است که این الگوریتم در نتیجه ی یک کارآزمائی بالینی تدوین نشده است، بلکه فقط براساس مشاهدات اولیه در بیمارانی که این تیم را دنبال کرده اند، بنا شده است. محققان اظهار داشتند که به یک مطالعه بزرگتر، تصادفی و کنترل شده برای تعیین چگونگی تأثیر این الگوریتم بر مرگ و میر، زمان بهبودی، طول مدت بستری در ICU و میزان عوارض شدید نیاز دارند.
دکتر Gianchandani، می گوید: ما منتظر گام های بعدی برای تأیید این فرضیه هستیم. در این میان، من فکر می کنم این مشاهدات اهمیت مدیریت قند خون در بیماران مبتلا به COVID-۱۹ را تأیید می کند و می تواند به عنوان یک راهنما، الهام بخش سایر مؤسسات باشد.
منبع:
https://medicalxpress.com/news/۲۰۲۰-۰۸-role-hyperglycemia-covid-severity.html