اخبار : اکسیر طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

اکسیر طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

مصرف روزانه میوه و سبزی به خاطر دارابودن مواد مغذي گوناگون از جمله ويتامينهاي A ، C ، B ، املاح معدني آهن، منيزم، پتاسيم و موادآنتي اكسيداني همچون فلاونوئيد و كارتنوئيد ميتواند ما را در برابر بيماري هاي زيادي بخصوص کرونا بيمه كند.

به گزارش سلامت نیوز، در واقع مصرف سبزيجات رنگارنگ به دليل املاح معدني و ويتامين هاي مختلف ميتوانند بروز بیماری های غير واگير مثل بیماری های قلبی، فشار خون ،دیابت، سرطان به خصوص سرطانهاي دستگاه گوارش و چاقی را در افراد كاهش دهند. همچنین مصرف میوه و سبزی می تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می دهد جلوگیری کند . چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلا به کرونا محسوب می شود. مرگ و میر ناشی از کوید 19 در افراد چاق بیشتر است.


باید بدانید. مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمای غذایی روزانه 3 تا 5 واحد است.
بعلاوه ، تخمین زده می شود که دریافت ناکافی میوه و سبزیجات حدود 14٪ از مرگ های ناشی از سرطان دستگاه گوارش ، حدود 11٪ از مرگ های ایسکمیک قلب و حدود 9٪ از مرگ های سکته مغزی در سراسر جهان را ایجاد می کند.همچنین 1.7 میلیون (2.8٪) از مرگ و میر در سراسر جهان ناشی از مصرف کم میوه و سبزی است.


نقش مصرف میوه و سبزی در سلامت:
تقویت سیستم ایمنی: ویتامین های C،A آنتی اکسیدانهای طبیعی هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند .ميوه ها و سبزی های زرد، نارنجي و سبز تیره منبع غني از بتاكاروتن هستند كه اين ماده در بدن تبديل به ويتامين A ميشود كه نقش بسزايي درپيشگيري از کرونا ، سرطان و دیابت دارد . ميوه هايی مثل انبه ،طالبي، خرمالو ،زردآلو، آلو ، موز، طالبی ، گرمک ، ، هلو، ازگيل ، اناناس ، گریپ فروت، پرتقال ، نارنگی و هندوانه و سبزی هایی مثل هویج، انواع کلم سفید وکلم قرمز، گل کلم ،کدو حلوایی ، شلغم ، لبو، گوچه فرنگی و انواع فلفل دلمه ای ، اسفناج از منابع سرشار این ویتامین ها هستند. البته به یاد داشته باشید که تمامی میوه دارای ویتامین C هستند و برای حفظ سلامت بدن مهم هستند.


پيشگيري از سرطان: مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطانها است.این اثر پيشگيري كننده مربوط به انتی اکسیدانها يي مانند فلاونید ، کاروتنوید ، ویتامین C،، A B9 و فیبر غذایی است. این مواد به عنوان مسدود کننده یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزايي دارند. همچنين فيبر موجود در سبزيجات پيشگيري از سرطانها به خصوص سرطانهاي دستگاه گوراش نقش بسزايي دارند.


كاهش خطر ابتلا به فشارخون: سبزيجات مختلف داراي عنصري به نام پتاسيم هستند پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن می تواند زمینه ساز حملات قلبی باشد. بنابر اين از طریق مصرف روزانه انواع سبزيجات به خصوص جعفری، کرفس، لوبیا سبز، و سیب زمینی كه غني از اين عنصر هستند ميتوانيد خود را در برابر بيماري هاي قلبي و فشار خون ايمن كنيد.


كاهش خطر ابتلا به ديابت: سبزيجات به دليل دارا بودن فيبربالا ميتوانند با كاهش جذب و كاهش روند آزاد شدن قند در خون احتمال ابتلا به ديابت را كاهش ميدهند.


پيشگيري از چاقي: سبزيجات منبع غني از فيبر هستند به طوري كه هر واحد سبزيجات 2 تا 3 گرم فيبر دارند . مصرف سبزيجات و سالاد قبل از غذا باعث ميشود كه حجم زيادي از معده با سبزيجات پر شود در نتيجه ميزان دريافت غذا كم ميشود بنابراين دريافت كالري كم يعني دوري از اضافه وزن و چاقي و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به کرونا و بیماری های غیرواگیر.


توصیه های کلیدی:
- با اين كه تركيبات موجود درپوست ميوه ها براي سلامتي مفيد هستند اما توصيه مي شود ميوه ها را به دليل اين كه از سموم و مواد محافظت کننده برای نگهداری بهتر و طولانی ترآنها استفاده ميشود بدون پوست مصرف كنيد.

- سبزیجات خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. این سبزیجات در پیشگیری از سرطانها و تقویت سیتم ایمنی به خصوص مبارزه با ویروس کرونا موثر هستند.ایندول موجود در انواع کلم داراي خاصيت ضد سرطاني است كه از سبزیهای خانواده کلم می توان به كلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش و سفید اشاره كرد.

- به جای مصرف مکمل های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، از سبزی ها و میوه های فصل استفاده کنید.

- از میوه های فصل همچون خرمالو، پرتقال، نارنگی، انار، سیب، لیموشیرین ، لیموترش و کیوی که مقدار زیادی ویتامین C دارند ، برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

- برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد شامل انواع کلم، لبو و هویج و انواع سبزی های برگی مثل اسنفاج ، جعفری و بطورکلی سبزی خوردن استفاده کنید. اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف این گونه سبزیجات به صورت خام نیستید، آنها را با کمی آب بخارپز کنید.

- روزانه شلغم و کدو حلوایی که سرشار از ویتامین c و A هستند را مصرف کنید.

- در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه های نمکی) و شیرین (مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی های شیرین شده با قند)، از انواع میوه ها استفاده کنید.

- از سیر، زنجبیل و پیاز هر روز در غذا های مصرفی استفاده کنید. این سه ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

- ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان انرژی میوه ناشی از قند است. قندی که در این میوه ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است. توصیه می شو دكه همه افراد به خصوص افرادي كه كبد چرب دارند يا تري گليسريد با لا دارند ،بجای آب میوه از خود میوه استفاده کنند . مثلا بجای خوردن یک لیوان آب پرتقال تازه و طبیعی که حاوی قند زیادی است ، یک عدد پرتقال آب نگرفته که هم فیبر بیشتری دارد و هم قند آن کمتر است استفاده کنید. افزایش فروکتوز ( قند موجود در میوه ) در بدن می تواند باعث افزایش تولید تری گلیسیرید و چاقی مي شود.

- از جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. این جوانه ها سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین های گروه B و C هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنند.