اخبار : اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا

اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه موانع برای خرید واکسن کرونا مرتفع شد، اعلام کرد:‍ انتقال ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید بیش از ۱۶ میلیون دوز از واکسن انجام گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز ، مساله خريد واکسن کرونا و چالش‌هاي آن براي کشور، خبري بود که طي روزهاي اخير کانون توجه بسياري از مردم بود. مسئولان کشور هم پيش از اين بارها اعلام کردند، تحريم‌هاي يک‌جانبه اعمال شده از سوي آمريکا و عدم پذيرفتن لوايح FATF را مي‌توان بزرگترين موانع براي انتقال پول و خريد واکسن دانست. در عين حال طي دو روز گذشته رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد موانع مالي براي انتقال پول برطرف شده است و نام ايران به‌زودي در ميان کشورهاي خريدار واکسن کوويد19 ثبت خواهد شد.


اعلام جزئيات خريد واکسن
لازم به ذکر است عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي، با حضور در بخش خبري در مورد جزئيات خريد 8/16 ميليون دوز واکسن کرونا، اظهار کرد: اخيرا بحث‌هايي مطرح شده که ما منابع کافي براي پرداخت ارز واکسن کرونا را نداريم، اين در حالي است که در کره جنوبي هفت ميليارد دلار سپرده داريم که اجازه انتقال نمي‌دهند و سودي تعلق نمي‌گيرد و تازه هزينه هم از ما مي‌خواهند، که اين کار زشتي است.

او ادامه داد: البته ما مي‌توانيم از کشورهاي ديگر نيز واکسن را تهيه کنيم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چين هستند و هر زمان به توافق رسيدند پول آن نيز واريز مي‌شود. اين مقام مسئول تصريح کرد: تکيه ما بر توليد داخل است که خبرهاي خوبي در اين مورد داريم و دستور دادم تا هر ميزان ارز براي قطعات ساخت داخل لازم باشد، را تامين کنند و محدوديت ارزي نداريم، اما نمي‌توانيم به خريد خارجي هم بي‌توجه باشيم. او افزود: ما براي اين مرحله 200 ميليون يورور را به منظور خريد 16.8 ميليون دوز واکسن تخصيص داديم و محدوديت ارزي هم نداريم.

همچنين از ابتداي سال 2.7 ميليارد دلار براي خريد دارو و قطعات اختصاص داده‌ايم. همتي در مورد مراحل خريد واکسن کرونا هم اظهار کرد: براي اين کار يک بانک ترکيه‌اي، اروپايي و يکي از شعب بانک‌هاي فعال ما در امور بين‌الملل پيگير هستند که مورد آخري توانسته مجوز اوفک را بگيرد. پيش از اين نيز سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده بود که مجوز صادر شده است؛ قبل از آن هر زمان قصد داشتيم به حساب بانک يو بي اس در سوئيس که کارگز بهداشت جهاني در آنجا حساب دارد پولي واريز کنيم، گفتند که براي هر مرحله بايد مجوز جداگانه گرفته شود. او ادامه داد:

اين اقدامات آمريکا ظالمانه است و برخي‌ها نادانسته و مغرضانه مي‌خواهند اين اقدامات را تطهير کنند و ادعا دارند که آمريکا دارو را تحريم نکرده است. بايد توجه داشت که ايالات متحده نفت، پتروشيمي و فولاد ما را تحريم و پول‌هاي بانک مرکزي را بلوک کرده است و البته ما نيز با اقداماتي توانستيم تحريم‌ها را خنثي کنيم. رئيس شوراي پول و اعتبار خاطرنشان کرد: ما براي خريد دارو همکاري خوبي با وزارت بهداشت داريم و علت آنکه پيش‌تر انجام نشده بود به اين دليل است که فکر مي‌کرديم از منابعي که در کره داريم بتوانيم تامين کنيم و به همين علت سازمان بهداشت جهاني و کارگزار مربوطه از دولت آمريکا مجوز گرفته است تا مبلغ از طريق کره پرداخت شود. او ادامه داد:

ما فکر مي‌کرديم کره اين کار را مي‌کند، ولي در آخرين لحظه گفتند شما تعهد بدهيد که فرايند انتقال را قبول داريد، ما هم قبول نکرديم چراکه بايد 180 ميليون يورو را از طريق بانک جي پي مورگان آمريکا منتقل و تبديل به دلار مي‌کرديم و از آنجا به اروپا و بانک سوئيسي انتقال مي‌يافت. او همچنين اظهار کرد: ما در اين مورد تجربه داريم و متاسفانه دادگاه‌هاي آمريکا احکامي را ناعادلانه عليه اموال ايران صادر کرده‌اند و تا کنون نيز دو ميليارد دلار از اموال بانک مرکزي را به ناحق برداشت کردند.