اخبار : احتمال مرگ آنی بر اثر حمله قلبی در افراد غیر ورزشکار بیشتر است

احتمال مرگ آنی بر اثر حمله قلبی در افراد غیر ورزشکار بیشتر است

طبق نتایج یک مطالعه جدید، سبک زندگی فعال و پرتحرک، با کاهش احتمال مرگ آنی ناشی از حمله قلبی مرتبط است.


به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سطح جهانی بوده و پیشگیری، از اولویت‌های اصلی بهداشت عمومی است. تأثیر مفید فعالیت بدنی در توقف بیماری قلبی و مرگ ناگهانی به خوبی اثبات شده است. این مطالعه بر تأثیر یک سبک زندگی فعال در مقابل بی تحرکی بر روند فوری حمله قلبی متمرکز شده است.

محققان از داده‌های مربوط به ۱۰ گروه مشاهده‌ای در اروپا از جمله شرکت کنندگان سالم با ارزیابی اولیه فعالیت بدنی که در حین پیگیری دچار حمله قلبی شدند، استفاده کردند؛ در کل تعداد شرکت کنندگان ۲۸۱۴۰ نفر بود. شرکت کنندگان با توجه به میزان هفتگی فعالیت بدنی شأن در اوقات فراغت، به عنوان بی تحرک، کم تحرک، با تحرک نسبی یا زیاد طبقه بندی شدند.

ارتباط بین میزان فعالیت و خطر مرگ ناشی از حمله قلبی (فوراً و طی ۲۸ روز) در هر گروه به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان مشاهده کردند میزان بالاتر فعالیت بدنی با خطر کمتر حمله قلبی فوری و ۲۸ روزه همراه بود. بیمارانی که در اوقات فراغت فعالیت بدنی متوسط و بالایی داشته اند، در مقایسه با افراد کم تحرک، به ترتیب ۳۳ درصد و ۴۵ درصد کمتر با خطر مرگ فوری روبرو بودند. در مدت ۲۸ روز این اعداد به ترتیب ۳۶ و ۲۸ درصد بود.

دکتر «کیم ودت هانسن»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان بیسپه بورگ کپنهاگ دانمارک، در این باره می‌گوید: «تقریباً ۱۸ درصد از بیماران مبتلا به سکته قلبی در طی ۲۸ روز جان خود را از دست دادند که شدت این بیماری را اثبات می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «براساس تجزیه و تحلیل‌های ما، حتی ممکن است مقدار کمی فعالیت بدنی در اوقات فراغت در برابر حملات قلبی مهلک مفید باشد، اما عدم اطمینان آماری مانع از نتیجه گیری قاطع در این مورد می‌شود.»

هانسن تاکید می‌کند که شیوه‌های متعددی برای داشتن تحرک فیزیکی با کمترین هزینه یا بدون هزینه وجود دارد که به شدت برای سلامت مفید است.