اخبار : احتمال دو برابری فشارخون بالا در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه

احتمال دو برابری فشارخون بالا در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه

تحقیقات نشان می دهد که پریودنتیت، بیماری شدید لثه، با فشار خون بالاتر در افراد مرتبط است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساینس دیلی، مطالعه محققان دانشگاه کالج لندن بر روی ۵۰۰ فرد بزرگسال مبتلا و بدون بیماری لثه نشان داد که تقریباً در ۵۰٪ از بزرگسالان فشار خون بالا تشخیص داده نمی‌شود. بهبود سلامت دهان و دندان می‌تواند به کاهش بیماری لثه و خطر فشار خون بالا و عوارض آن کمک کند.

پریودنتیت عفونت بافت‌های لثه است که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد و می‌تواند منجر به التهاب پیشرونده، از بین رفتن استخوان یا دندان شود. پیشگیری و درمان پریودنتیت از نظر هزینه مقرون به صرفه است و می‌تواند منجر به کاهش نشانگرهای سیستمیک التهاب و همچنین بهبود عملکرد غشای نازک داخلی قلب و عروق خونی شود.

«اوا مونوز آگیلرا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیماران مبتلا به بیماری لثه اغلب دارای فشار خون بالا، به خصوص هنگامی که التهاب لثه فعال یا خونریزی از لثه وجود دارد، هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «افزایش فشار خون معمولاً بدون علامت است و بسیاری از افراد ممکن است از افزایش خطر عوارض قلبی عروقی آگاهی نداشته باشند. هدف ما بررسی ارتباط بین پریودنتیت شدید و فشار خون بالا در بزرگسالان سالم و بدون تشخیص تاییدشده فشار خون بالا است.»

این مطالعه شامل ۲۵۰ فرد بزرگسال مبتلا به پریودنتیت شدید و یک گروه کنترل متشکل از ۲۵۰ فرد بزرگسال فاقد بیماری لثه شدید با میانگین سنی ۳۵ سال بود.

محققان دریافتند که تشخیص بیماری لثه مستقل از عوامل خطرناک قلبی عروقی با احتمال بیشتر فشار خون بالا همراه است. در افرادی که بیماری لثه دارند، در مقایسه با افرادی که لثه سالم دارند، دو برابر احتمال فشار خون سیستولیک بالا وجود دارد.

شواهد نشان می‌دهند که باکتری‌های پریودنتال به لثه آسیب می‌رسانند و همچنین واکنش‌های التهابی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند بر پیشرفت بیماری‌های سیستمیک از جمله فشار خون بالا تأثیر بگذارد.