اخبار : ثبت لحظه‌ای فرایند تامین تا تزریق واکسن کرونا در سامانه تیتک

ثبت لحظه‌ای فرایند تامین تا تزریق واکسن کرونا در سامانه تیتک

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو گفت: فرآیند لحظه‌ای تزریق واکسن کرونا از مرحله تامین تا تزریق آن از طریق سامانه تیتک به صورت بر خط قابلیت ( آنلاین) رصد دارد.


به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در شورای معاونین معاونت صدا حضور یافت و پیرامون مباحث مختلف حوزه غذا و دارو و آخرین اقدامات انجام شده از سوی سازمان متبوعش با معاون صدا و مدیران شبکه های رادیویی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی نظارت بر کالاهای سلامت محور، اقدام به راه اندازی و تکمیل سامانه تیتک کرده که با استعلام از آن، امکان رصد کامل فرآورده های سلامت محور فراهم شده و به اقلام مذکور سلامت محصول این امکان را می دهد که از اصالت فراورده‌ها اطمینان حاصل کرده و محصول قاچاق و یا تقلبی را از محصول اصل تشخیص دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصرف کنندگان واقعی برخی داروها از طریق سامانه تیتک شناسایی می شوند و امکان نشت دارو به بازار آزاد درمورد آن ها به حداقل ممکن می رسد، عنوان کرد: در شرایط کمبود قلم انسولین از سال گذشته، این دارو تنها با ثبت در سامانه تیتک با نظارت بیشتری به بیماران عرضه و به میزان نیاز به بازار عرضه شد.

وی به تلاش های صورت گرفته در مقابله با بیماری کرونا  ظرف ۱۴ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌های جهادی  و اصناف با حداکثر توان، در جهت رفع نیازهای مدافعان سلامت گام برداشته اند و برای  ارتقای سلامت جامعه و امنیت خاطر مردم کمک کردند که جای تقدیر دارد.

وی تصریح کرد: دستیابی به فرمول داروهای تخصصی فاویپیراویر و رمدسیویر ظرف مدت کمتر از ۳ ماه  به همت محققان داخلی محقق شد و امکان تولید آن در ۱۰ کارخانه با حمایت های سازمان غذا و دارو، کشور را  به خودکفایی رساند. ضمن آنکه اخیرا مواد اولیه هم در کشور تولید شده است.

دکتر شانه ساز تاکید کرد: اوایل شیوع کرونا و در بحبوبه کمبود اقلام بهداشت فردی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و در روزهایی که این داروها در دنیا به کالایی نایاب و گران قیمت تبدیل شده بود، و تحریم های ظالمانه نیز مانع از تهیه این اقلام از خارج شده بود،  سازمان غذا و دارو توانست با همکاری بسیج اصناف، گروه های جهادی، صنایع داروسازی و تولید و تجهیزات و ملزومات پزشکی با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت در کمترین زمان ممکن، نیاز کشور به همه این اقلام را برطرف نمایند. بطوریکه برای مثال قیمت ماسک سه لایه از حدود ۶ هزار تومان ظرف مدت چند ماه، به کمتر از هزار تومان (با بالاترین کیفیت ممکن) رسید و هم اکنون به وفور در داروخانه ها یافت می شود.

لازم به ذکر است در این نشست مقرر شد شورا و کارگروه تخصصی راهبری مشترک بین سازمان غذا و دارو و معاونت صدا تشکیل شود و با نقشه راه مشخص و به صورت عملیاتی نسبت به اطلاع رسانی و آکاهی بخشی عموم جامعه با هدف ارتقای سطح سواد سلامت اقدام شود./