اخبار : نتیجه تست‌های واکسن اسپوتنیک ایرانی در روسیه تأیید شد/ واکسن پاستور به سبد واکسیناسیون اضافه می‌شود

نتیجه تست‌های واکسن اسپوتنیک ایرانی در روسیه تأیید شد/ واکسن پاستور به سبد واکسیناسیون اضافه می‌شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن پاستور به مجموعه واکسن‌های مورد تزریق می‌پیوندد، گفت: نتیجه تست‌های بَچ اولیه واکسن اسپوتنیک ایران توسط مؤسسه «گامالیا» تأیید شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، سعید نمکی پس از دیدار با پروفسور «ویسنته ورث»، رییس مؤسسه فینلای کوبا اظهار کرد: امروز نشستی با پروفسور ویسنته ورث، رییس مؤسسه فینلای کوبا و یکی از بزرگترین بایوتکنولوژیست‌ها و از افراد مطرح در حوزه واکسن‌سازی در دنیا با موضوع واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران داشتیم. امروز نقطه‌نظرات علمی بین ما و پروفسور ویسنته مبادله شد و خوشبختانه اثربخشی واکسن و اقدامات انجام شده در کارآزمایی بالینی واکسن مورد بررسی قرار گرفت.


وی افزود: واکسن مشترک ایران و کوبا می‌تواند به عنوان یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیا مطرح باشد. نکته‌ای که با ویسنته بحث کردیم، نظری است که از روز نخست دارم و معتقدم که ویروس کرونا کاملاً با اجدادش متفاوت است و جهش‌های پیاپی خواهیم داشت و هرگز نباید فکر کنیم که به سادگی و به زودی، دنیا از شر این ویروس، خلاص خواهد شد.


وزیر بهداشت به گفت‌وگو با رییس مؤسسه فینلای کوبا اشاره و بیان کرد: برآورد ما این است که جهش‌های کرونا به قدری شدید خواهد بود که در آینده هیچ قسمتی از ویروس جهش‌یافته شاید تشابهی با ویروس اولیه ووهان نداشته باشد؛ به همین دلیل مؤسسات علمی در سطح جهان به ویژه ایران و کوبا که کار مشترک می‌کنیم، باید خودمان را برای واکسن‌هایی که با واکسن‌های امروز شاید تشابهی نداشته باشند، آماده کنیم.


نمکی تصریح کرد: خوشبختانه بعد از مدت‌ها توقف و بدعهدی از سوی آنهایی که قرار بود به ما واکسن بدهند، روند واکسیناسیون با سرعت در حال انجام است. اصحاب رسانه بررسی کنند که در کدام کشور، وزارت بهداشت مسئولیت واردات واکسن را دارد؟ وزارت بهداشت حوزه مدیریت بیماری، تلقیح یا تزریق واکسن را به‌عهده دارد.


وی یادآور شد: به دلیل نیاز مبرم و اینکه فشار نهایی بیماری در بستری و عدم قطع زنجیره انتقال، روی دوش ما بود، اقدامات گسترده‌ای در حوزه واکسن انجام دادیم، قراردادهایی را بستیم و تولید داخل را به شکلی قابل توجه دنبال کردیم.


وزیر بهداشت تأکید کرد: خوشبختانه از واکسن تولید داخل، نتایج و اثرات خوبی مشاهده شد؛ اگرچه بعضاً فراز و نشیب‌هایی داشت که البته طبیعی است چون یک راه 20ساله را می‌خواستیم یک‌ساله بپیماییم. در مورد تولید واکسن داریم به نقطه خوبی می‌رسیم. واکسن کووایران برکت از همین ماه، هر هفته حدود یک میلیون و 200 هزار دُز به ما تحویل می‌شود و ماه آینده تولیدات بیشتری خواهد داشت.


نمکی افزود: واکسن پاستور به مجموعه واکسن‌های مورد تزریق می‌پیوندد. واکسن اسپوتنیک ایران به عنوان یک واکسن تحت لیسانس، خودش را به ظرفیت دو میلیون در ماه می‌رساند چون نتیجه تست‌های بَچ اولیه این واکسن توسط مؤسسه گامالیا تأیید شد.