اخبار : مصرف گیاه خرفه در رفع تشنگی و گرمازدگی مفید است

مصرف گیاه خرفه در رفع تشنگی و گرمازدگی مفید است

دانش آموخته طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: استفاده از گیاه خرفه در فصل تابستان می تواند در رفع تشنگی و گرمازدگی موثر باشد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سوده تیموری با بیان اینکه یکی از خوردنی های توصیه شده در فصل تابستان،که به کاهش تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی افراد کمک می کند،سبزی خرفه و یا تخم آن است خاطر نشان کرد:خرفه با داشتن طبیعت سرد و تر،سبزی مناسبی برای کاهش خشکی در روزهای داغ تابستان و کاهش شدت و گرمی کبد  است.

وی با بیان اینکه خرفه منبع غنی امگا3،ویتامینA،C،منیزیم،مس و پتاسیم است و نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی موثر دارد تصریح کرد:خرفه دارای اثرات ضد استرس،اکسیداتیو و ضد التهاب است،این گیاه،همچنین باعث کاهش قند خون و تشنگی می شود،لذا سبزی مفیدی برای بیماران دیابتی محسوب می گردد.

دکتر سوده تیموری با اشاره به اینکه خرفه کالری پایینی دارد،اما در عین حال سرشار از فیبر است،خاطرنشان کرد:مصرف خرفه سبب می شود، فرد، از اشتهای کمتری برخوردار شود و هرچه سریعتر سیر شود،که این امر به کاهش وزن فرد کمک خواهدنمود.

وی در طریقه ی مصرف این سبزی افزود:خرفه را می توان در سفره با مخلوط سایرسبزی ها استفاده نمود و یا در تهیه انواع سوپ و سالادها مصرف کرد.

دانش آموخته ی طب ایرانی افزود: از تخم خرفه، در تهیه شیرینی های رژیمی می توان استفاده کرد و در مخلوط نوشیدنی دوغ،درکاهش عطش و تشنگی موثر است.

دکتر سوده تیموری بیان داشت:با توجه به اینکه خرفه خام، مقادیر بالایی اگزالات دارد،بنابراین افراد مبتلا به سنگ ادرار،با احتیاط مصرف نمایند.