اخبار : پیام دبیر علمی کنگره: پروفسور امیر حسن زرنانی

پیام دبیر علمی کنگره: پروفسور امیر حسن زرنانی

پیام دبیر علمی کنگره چهاردهمین کنگره بین المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران پروفسور امیر حسن زرنانی 

   به نام خدا
همکاران و دانشمندان گرامی

بیستمین کنگره ملی و چهاردهمین کنگره بین المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی را در حالی برگزار می کنیم که به علت پاندمی کرونا دو سال از دیدارتان در این کنگره محروم بودیم. همین امر، شوق دیدار همکاران و دانشمندان حوزه علوم آزمایشگاهی را برای ما دو چندان کرده است. این سومین سالی است که افتخار دبیری علمی کنگره وزین ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی نصیبم شده و از این بابت از حسن نظر و اعتماد هیئت مدیره محترم انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

کنگره بیستم رویدادی خواهد بود با ویژگی های منحصر به فرد. اکثر پانل های این کنگره بر روی نقش بیومارکرها در تشخیص آزمایشگاهی بیماری ها متمرکز خواهد بود. بیماری های نورودژنراتیو، قلبی عروقی، تنفسی، کبد و دستگاه گوارش، دیابت و استئوپوروز و نیز بدخیمی های خونی و انواع سرطان از جمله بیماری های غیر واگیر است که  مسئول سه چهارم مرگ و میرها در جوامع مختلف است. همگام با صنعتی شدن جوامع و تغییر در سبک زندگی، شیوع این بیماری ها به صورت فزاینده ای افزایش یافته است. مطابق با نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری‌های غیرواگیر پیشرفت به سوی دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را تهدید می‌کند که شامل کاهش احتمال مرگ ناشی از هر یک از چهار بیماری غیرواگیر اصلی بین سنین 30 تا 70 سال به میزان یک سوم تا سال 2030 است. اگرچه، یک راه مهم برای کنترل بیماری های غیرواگیر، تمرکز بر کاهش عوامل خطر مرتبط با این بیماری ها است، تشخیص زود هنگام یکی از اصلی ترین گرایش ها برای کنترل این نوع از بیماری ها می باشد. مطابق نظر سازمان بهداشت جهانی، یکی از شش جزء اصلی یک سیستم بهداشتی ابزارهای تشخیصی است. برنامه اقدام جهانی بیماری‌های غیرواگیر WHO شامل تشخیص سریع و موثر بیماری‌های غیرواگیر، از طریق همکاری‌های چندجانبه برای توسعه فناوری‌های جدید مقرون‌به‌صرفه، ایمن، مؤثر و کنترل‌شده با کیفیت و بهبود ظرفیت آزمایشگاهی و تشخیصی است. در این راستا، نقش محققین حوزه آزمایشگاه بالینی در معرفی بیومارکرهای جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری های غیر واگیر بیش از پیش برجسته می شود.

ویژگی منحصر به فرد دیگر این کنگره تلاقی علوم بالینی و علوم آزمایشگاهی است. در این کنگره حضور متخصصین بالینی در پانل ها بیش از کنگره های پیشین پررنگ شده است. این یک فرصت استثنایی را به دست خواهد داد که امکان تبادل نظر نزدیک متخصصین حوزه های بالینی و آزمایشگاهی را فراهم آورده و سبب ارتقاء علمی متقابل هر دو حوزه خواهد شد.

در این کنگره، نتیجه پروژه ملی محدوده های مرجع آزمایشگاهی ایران  (IRLAR)که با همت انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی به سرانجام رسیده ارائه خواهد شد. محدوده های مرجع مهم ترین ابزار تصمیم گیری در تشخیص های آزمایشگاهی است. لذا، صحت و کیفیت محدوده های مرجع می تواند به اندازه کیفیت خود نتیجه در تفسیر نتایج آزمایشگاهی نقش داشته باشد.

و بالاخره اینکه برای تعمیق آموزش در این فرصت کوتاه برگزاری کنگره، برای اولین بار در کنگره بیستم از سیستم های آموزشی مبتنی بر نظر سنجی و آموزش حین غذاخوری نیز استفاده خواهد شد. در این کنگره همچنین افراد سرآمد در حوزه های مختلف آزمایشگاهی و بالینی سخنرانی کلیدی خود را ارایه خواهند نمود.

اطمینان دارم که تمامی اعضای اجرایی و علمی کنگره نهایت سعی خود را به کار بسته اند تا حاصل تلاش یکساله آن ها اندوخته علمی درخور و شایسته برای کلیه شرکت کنندگان باشد. امیدوارم که کنگره بیستم یک خاطره علمی بیاد ماندنی در ذهن تمامی شرکت کنندگان به یادگار بگذارد. منتظر تمامی شما همکاران، اندیشمندان و دانشمندان حوزه های بالینی و آزمایشگاهی در این کنگره فاخر هستم.

                                                                                                 پروفسور امیرحسن زرنانی
                                                                                                     دبیر علمی کنگره بیستم