اخبار : مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: با اعلام فراخوان، قیمت سمعک ۵۰ درصد کاهش یافت.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: با اعلام فراخوان، قیمت سمعک ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایفدانا، دکتر جلال غفارزاده، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در نشست خبری نمایشگاه imed۲۰۲۳، گفت: حضور در چنین نمایشگاهی فرصتی بین هماهنگی تولید و واردات فراهم می‌کند. بیش از نیمی از نیازها از واردات تامین می‌شود که امیدواریم بیشتر به سمت تولید داخل برویم.

وی افزود: تولیدات تجهیزات پزشکی داخل به لحاظ سختگیری‌های رگولاتور و رعایت ضوابط ملی و فراملی بسیار خوب است؛ به شکلی که قابلیت صادرات دارند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نیمی از بازار تجهیزات پزشکی محصولات وارداتی است، عنوان کرد: لازم است در فضای شفاف رقابتی بتوانیم بازیگرانی داشته باشیم تا قیمت‌ها مناسب‌تر ارائه شود، در مورد سمعک با اعلام فراخوان، قیمت را بیش از نصف پایه ارزی کاهش دادیم که بر قیمت محصول موثر است. در مورد قیمت گذاری ریالی شعار سال به واقع در تجهیزات پزشکی تحقق یافته است و قیمت تجهیزات پزشکی در این بخش تغییری نداشته است.

وی درباره گردش مالی در حوزه تجهیرات پزشکی، تصریح کرد: این موضوع از مباحث مهم است. بخشی از گردش مالی پرداخت‌های مستقیم بیماران است که در مراکز بستری باید مورد حمایت بیمه‌ها قرار گیرد که تاخیراتی در پرداخت‌ها دارند.

نکته مهم که انجام شده است که بر حسب مصوبه اخیر ستاد تدابیر ویژه در مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت تقید به تراز مالی در حوزه تجهیزات پزشکی را در نظر گرفتیم که به زودی اجرا می‌شود. بیمارستان برای اینکه بتواند مطالبات تامین کنندگان را پرداخت کند باید هر آنچه حاصل از دریافت از این بخش ملزومات مصرفی پزشکی است را نشاندار کنند تا در جای دیگری هزینه نکند؛ البته این موضوع برای تجهیزات سرمایه‌ای صدق نمی‌کند.

غفارزاده درمورد بحث فرسودگی در تجهیزات پزشکی نیز بیان کرد: در قیمتگذاری به دنبال قیمت خود محصول و دوم تعرفه نگهداشت آنها هستیم، برای هر دستگاه شناسنامه وجود دارد و پایش‌ها انجام می‌شود. فرسودگی عمدتا به تجهیزات مراکز دولتی برمی‌گردد. تصمیم گرفتیم ارز مورد نیاز برای تامین تجهیزات سرمایه‌ای این بخش در مراکز دولتی صورت گیرد؛ چرا که تعرفه‌ها در این مراکز پایین است‌ و این موضوع تضمین کننده تامین تجهیزات پزشکی در مراکز دولتی است‌.

وی افزود: مجموع ارز حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ۳.۵ میلیارد دلار است که شامل دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود. از این رقم ۲ میلیارد ارز ۲۸ هزار تومانی و ۱.۵ میلیارد هم ارز ۴۲۰۰ تومانی است که این اواخر ۵۰۰ میلیون دلار نیز افزایش داشت؛ البته این موضوع اولیه و مربوط به ارز تالار دومی است بنابراین؛ سهم دارو و تجهیزات در ارز نیمایی عمدتا مورد مصرف دارو است که با همین آهنگ تامین شده است. در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود سه چهارم از ۱.۵ میلیارد مورد مصرف و نیاز حوزه تجهیزات پزشکی است که هنوز مهاجرت به ارز نیمایی و تالار دوم نداشته است.

وی در مورد تجهیرات پزشکی مصرفی در منازل و زیبایی نیز گفت: سعی داریم تامین ارز به سمت تالار دوم سوق پیدا کند که چون تازه آغاز شده است حدود یکصد میلیون دلار انجام شده است. بیشتر اقلام تجهیزات پزشکی ارز حمایتی نمی‌گیرند و آیتم‌های درمانی مشمول ارز هستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: ارز دندانپزشکی تا همین اواخر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بود اما بدون قیمت گذاری. اکنون قیمت گذاری کالاهای دندانپزشکی انجام شد و طبیعتا نظارت بیشتر می‌شود. همزمان با این کار مصوب شد اینها به تالار دوم بروند هرچند هنوز اتفاق نیفتاده است اما اقدامات آن در حال انجام است. با این اتفاق عملا در عرصه بازار نباید قیمت‌ها افزایش یابد.


لینک کوتاه: https://ifdana.fda.gov.ir/fa/News/20935