اخبار : عوارض گیاهان دارویی جدی گرفته شود

عوارض گیاهان دارویی جدی گرفته شود

 کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه مصرف روزانه گیاهان دارویی در صورت تداخل با داروهای شیمیایی خطرات زیادی را می تواند ایجاد کند، گفت: شهروندان به طور جدی بایستی مراقب عوارض این نوع از گیاهان دارویی در زمان مصرف باشند.

رامش مهرآیین روز چهارشنبه  اظهار کرد: تمامی گیاهان، حتی چای سیاه و سبز به نوعی دارو محسوب می شوند و به همین دلیل در طول روز تاکید داریم که کم رنگ نوشیده شوند تا ماده دارویی کمتری به بدن برسد.

وی با بیان اینکه مصرف گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر پزشک باشد، تاکید کرد: برخی از گیاهان همانند زرد چوبه در حد مصرف ادویه ای در غذا باید استفاده شود اما اگر در قوطی های شیشه ای کوچک یا به صورت کپسول باشند و هر روز بیش از حد نیاز مصرف شود، به طور قطع مشکلاتی را در بدن ایجاد می کند.

مهرآیین خاطرنشان کرد: دمنوش ها هم به نوعی دارو هستند که نباید به صورت روزانه و به عنوان یک عادت غذایی مصرف شوند، متاسفانه مشاهده شده که برخی افراد چند دمنوش را با هم مخلوط و مورد استفاده قرار می دهند در حالی که تداخل گیاه با گیان در این موارد می تواند بسیار خطرناک باشد.

این مسوول ادامه داد: این دمنوش ها بایستی طی هفته و با فاصله مصرف شوند، دمنوش هایی مانند سیب، به و بهار نارنج را می توان به صورت متناوب در طول هفته استفاده کرد اما ماباقی گیاهان دمنوشی باید تحت نظر متخصص طب سنتی مصرف شود.

وی به فعالیت ۲ متخصص طب سنتی در سطح استان قزوین اشاره کرد و افزود: این در حالی است که برخی از پزشکان عمومی نیز دوره های طب سنتی را می گذارنند اما در حد مشخصی در این زمینه طبابت می کنند و نمی توانند داروی گیاهی را در مطب خود برای بیمار تجویز کنند.

مهرآیین در خصوص عوارض مصرف زیاد گیاهان دارویی، اظهار کرد: مصرف این گیاهان می تواند مسمومیت آو هم باشد و درمان آن نیز سخت تر از درمان مسمومیت با داروهای شیمیایی است چراکه در داروهای شیمیایی میزان موارد موثر دارو مشخص است اما در داروهای گیاهی نمی دانیم مقدار این مواد موثر چه میزان بوده و درمان سخت تری دارد.

این مسوول ادامه داد: داروهای گیاهی که در داروخانه ها به فروش می رسد به این دلیل که زیر نظر معاونت غذا و دارو قرار دارد مرتب مورد بازرسی قرار می گیرد و خیلی کم پیش می آید که تقلبی باشند، اما گیاهان دارویی که در عطاری ها به فروش می رسد به این دلیل که تبدیل به پودر می شوند، امکان فروش داروهای تقلبی در آنها بیشتر است.

کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد:‌ به شهروندان توصیه می کنیم گیاهان دارویی را در عطاری ها به شکل اولیه آن تهیه کنند و کمتر به صورت پودر شده مصرف کنند و همچنین مصرف گیاهان، عرقیات و روغن های گیاهی باید طبق تجویز متخصصان طب سنتی باشد.

منبع :خبر گزاری ایرنا