اخبار : مصادیق تخلف در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی

مصادیق تخلف در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو مصادیق تخلف در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

مدیر کل دفتر بازرسی،  پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با ایفدانا، اظهار کرد:  تلاش برای تحقق سلامت جامعه، رسالت سازمان های نظارتی، مسئولین مراکز دولتی، یکایک پزشکان و کادردرمانی بوده و لازم است با عمل به وظایف خود موجب شوند تا مردم بواسطه تجهیزات پزشکی  مغایر با ضوابط، تقلبی و یا قاچاق که به درستی تجارت بی ریشه نامیده می شود تحت درمان و یا تشخیص بیماری قرار نگیرد که خود این مسئله می تواند دق الباب آسیب های بی شمار سلامت جامعه شود.

 دکتر شهریار اسلامی تبار، افزود: ورود هرگونه کالای نمونه و تجهیزات پزشکی همراه مسافر و نیز خرید و فروش وسایل پزشکی بازسازی شده در تحت هر عنوانی عمل غیر قانونی است .

وی به برخی ضوابط و آئین نامه های مصوب که از جمله مصادیق تخلف در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: مقام مسئول در سازمان غذا و دارو هرگونه توزیع و عرضه تجهیزات پزشکی خارج از دستورالعمل 17ماده ای و 30 تبصره ای "ضوابط نحوه توزیع و عرضه تجهیزات پزشکی" که در کتاب ضوابط و مقررارت تجهیزات پزشکی کشور نیز به صراحت آمده است تخلف محسوب می شود که فرآیند تولید، واردات، صادرات، توزیع، عرضه، نصب، راه اندازی و خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی شامل اقلام مصرفی، نیمه مصرفی، دستگاهی، تشخیص جراحی،آزمایشگاهی(تشخیص طبی)، درمانی، مراقبتی، دندانپزشکی و توانبخشی از جمله آنها به حساب می آیند.

اسلامی تبار تاکید کرد: توزیع و عرضه کنندگان تجهیزات پزشکی خارج از  دستورالعمل موسوم به پیشگیری و مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشکی باید بدانند که این عمل آنان نیز از مصادیق تخلف  و قابل پیگیری خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به گستردگی مرزهای کشور و همچنین عدم کنترل و نظارت کافی در کشورهای همسایه، بیان کرد: اکتفا به اقدامات کنترل مرزها و مبادی ورودی صد در صد موثر نخواهد بود و باید مبارزه با قاچاق عمدتا در سطح بازار و عرضه متمرکز شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این راستا می توان از روش ها و فناوری های نوین مانند سامانه TTACسازمان غذا و دارو  براحتی بتوان کالاهای قاچاق و تقلبی را از کالاهای اصلی تشخیص داد.