اخبار : مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست

مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست

رییس اداره تحقیق ،توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی اهواز هشدار داد: مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست.

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، دکتر فریده یونسی رییس اداره تحقیق ،توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی اهواز، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که با تجویز بیش از اندازه این داروها روبروست و مصرف آنتی‌بیوتیک در این کشور تقریبا برابر با کل مصرف آن در اروپاست.

وی افزود: مقاومت آنتی میکروبی توانایی میکروب به مقابله با اثرات دارو و جلوگری از اثر دارو در حذف یا توقف رشد میکروب است.

دکتر یونسی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با مقاومت میکروبی چه کاری از دست ما بر می آید؟اظهار کرد: شستن مرتب دست ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار برای جلوگیری از انتقال آلودگی میکروبی یا ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی، استفاده کاندم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی منتقله از طریق تماس جنسی، واکسیناسیون و انجام به موقع آن،استفاده داروهای آنتی میکروبی فقط و فقط وقتی که توسط  پزشک و متخصص تجویز شده باشد، کامل کردن دوره درمان حتی در صورت احساس بهبودی (در مورد داروهای ضد ویروس ممکن است نیاز به دوره درمان طولانی مدت باشد.)،عدم پیشنهاد مصرف داروی آنتی میکروبی خود به دیگران با فرض شباهت بیماری خود به دیگران از مواردی است که در پیشگیری از مقاومت میکروبی باید انجام داد.

وی  همچنین در پاسخ به این سوال که مقاومت آنتی بیوتیکی چه نتایجی به دنبال دارد؟ گفت: به طور کلی ابتلا به عفونت های میکروب های مقاوم به دارو با امکان شدیدتر شدن علایم بالینی و مرگ و میر بیشتری همراه هستند.

دکتر یونسی در ادامه عنوان کرد: وقتی باکتری یا عامل عفونت به داروی تجویز شده مقاوم باشد مدت زمان بستری شدن در بیمارستان افزایش می یابد،همچنین داروهای جایگزینی باید استفاده شود که بعضا این داروها ممکن است اثر بخشی کمتر، سمیت بیشتر و گران تر باشند.

وی بیان کرد: اقداماتی که توسط داروساز و کادر درمان جهت مقابله با مقاومت میکروبی می تواند انجام شود شامل کنترل و پیشگیری از افزایش عفونت در بیمارستان ها و کلینیک ها، تجویز و توزیع آنتی بیوتیک تنها زمانی انجام شود که واقعا مورد نیاز است.

دکتر یونسی در پایان خاطرنشان کرد: تجویز و توزیع داروهای آنتی بیوتیکی مناسب که مختص درمان هر بیماری خاص است.