اخبار : اعتبار بخشی با طرح تحول سلامت جان دوباره گرفت/ فرایند گرایی به نتیجه محور تغییر یافت

اعتبار بخشی با طرح تحول سلامت جان دوباره گرفت/ فرایند گرایی به نتیجه محور تغییر یافت

مدیر داروخانه های بیمارستانی سازمان غذا و دارو، گفت: اعتبار بخشی با طرح تحول سلامت جان دوباره گرفت.

دکتر فاطمه ایزدپناه در گفت و گو با ایفدانا، اظهار کرد: با آغاز دولت یازدهم فعالیتهای ما در حیطه اعتبار بخشی  با توجه به  طرح تحول سلامت، کاهش پرداختی از جیب بیمار در زمینه دارو و تجهیزات جان تازه ای گرفت  تا پیش از آغاز اجرای طرح تحول سلامت، نحوه اعتبار بخشی ما متفاوت بود بیشتر فرایند گرا بودیم و به نتیجه اقدامات کمتر توجه می کردیم.

وی با بیان اینکه مدل اعتبار بخشی با حال حاضر تفاوت دارد، ادامه داد: در آن زمان، مستنداتی که در عملکرد دارو و تجهیزات بیمارستانی نیاز داشتیم، حالت کلیشه ای داشت و می شد مستندها را ساخت و بخش عمده ای از امتیاز را کسب کرد، اما در حال حاضر رویکرد اعتبار بخشی تغییر یافته و نتیجه محور شده است به همین دلیل  مستندهایی که برای اعتبار بخشی در حوزه های های مختلف نیاز داریم را مدیریت کردیم و مقداری از آن که قابل تغییرات احتمالی بود و می شد از آن سو استفاده کرد را حذف کردیم.

این مقام مسئول اظهار کرد:در این باره به طور عمده دو هدف را دنبال می کردیم نخست  جلوی گیری از سو استفاده های احتمالی و سند سازی ها و دوم نیل به نتایج تعریف شده. به عنوان مثال  اگر هدفگذاری ما پیشگیری از خطاهای دارویی باشد می بایست علاوه بر فرم ها و دستورالعمل ها، شیوه اجرا نیز در نظر گفته شود.

 مدیر داروخانه های بیمارستانی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: در اعتبار بخشی های گذشته، خود فرم تعریف شده؛ دارای امتیار بود، امام در حال حاضر سنجها ی در نظر گرفته شده که اگر بر فرض مثال می گوییم برای فرآیند کنترل خطاهای دارویی در بیمارستان، تعداد فرم های پر شده پرونده ها را مورد نظر قرار می دهیم دیگر تهیه فرم و عبور آن به کمیته دارو و درمان ملاک نباشد.

دکتر ایزدپناه عنوان کرد: عملیاتی کردن اعتبار بخشی به این صورت شیوه تازه ای بود که بسیاری از افراد با آن آشنایی نداشتند حتی داروخانه ها و داروسازان نیز با اعتبار بخشی  چندان آشنای نبودند و آموزشی هم ندیده بودند.

وی بیان کرد: در حال حاضر همه قسمت های بیمارستان ها با بحث اعتبار بخشی آشنا شده اند و نسبت به قبل استقبال بیشتر شده و رود رو به رشد است، به همین منظور دوره های آموزشی ای تدارک دیدیم که در برخی دانشگاه های داروسازی اجرا می شود.

 مدیر داروخانه های بیمارستانی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با بررسی های انجام شده متوجه شدیم تعداد افرادی که در این دوره ها  ثبت نام کردند طی 6 سال شاید در مجموع، 50 داروساز بودند، گفت:  این دوره ها هزینه هایی هم داشت که پرداخت آن برای داروساز بیمارستانی دشوار بود.

دکتر ایزدپناه افزود: سازمان غذا و دارو با پیشنهاد انجمن داروسازان ایران و کارگروه داروسازان بیمارستانی، دوره ای را برای داروسازان بیمارستانی به صورت رایگان در نظر گرفت که در حال پیگیری آن هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارگاه هایی که خودمان در قطب ها برگزار کردیم، جنبه عمومی، آشنایی و یادآوری داشت اما برنامه های آموزشی جدید را به انجمن ها ابلاغ می کنیم تا بر اساس آن به تکنسین ها آموز ش بدهند.