اخبار : برگزاری جلسه آموزش داروهای تزیقی برای کارشناسان رابطین سلامت به همت معاونت غذا و دارو تهران

برگزاری جلسه آموزش داروهای تزیقی برای کارشناسان رابطین سلامت به همت معاونت غذا و دارو تهران

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: در ایران مصرف سرانه آمپولهای تزریقی در سال 4 برابر میانگین جهانی است.

به گزارش خبرنگارایفدانا - از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه‌ای باهدف آگاه‌سازی کارشناسان  رابطین سلامت در خصوص مضرات  و محاسن و نگاهی بر انواع اشکال دارویی با همکاری معاونت غذا و دارو و شبکه بهداشت بهداشت جنوب دی ماه 95 در محل سالن شورای مرکز بهداشت جنوب  برگزار شد.

در این جلسه دکتر پریا عطایی دکترای داروساز معاونت غذا و داروگفت : ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزء 20 کشور نخست دنیاست و بالاترین مصرف سرانه دارو در جهان را دارددر ایران، مصرف سرانه داروهای تزریقی در سال  4برابر میانگین جهانی است،این در حالی است که تزریقات، به تنهایی و جدای ازعوارض دارو، خود فرآیندی خطرآفرین است. آبسه، عفونت و ابتلا به بیماری های ویروسی ومیکروبی از عوارض تزریق هستند .

وی همچنین گفت: شاید شما هم جزو افرادی باشید که معتقدند داروی تزریقی بهتر از نوع خوراکی است، چون سریع تر اثر می کند و باعث می شود روند درمان زودتر طی شود. اما واقعیت چنین نیست و هر بیماری ای برای درمان، نیاز به داروهای خاصی دارد که نوع تزریقی یا خوراکی دارو را پزشک تشخیص می دهد.

دکترعطایی در ادامه افزود : متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که داروی خوراکی بی تاثیر است و فقط با تزریق آمپول، بیماری شان بهبود می یابد. حتی بیمارانی هم وجود دارند که با مراجعه به پزشک از او می خواهند که برای آنها داروی تزریقی تجویز کند و استدلال شان هم این است که داروی خوراکی بر بدن آنها تاثیری ندارد .

وی یادآور شد:بر طبق نتایج مطالعات اخیر حدود یک سوم عوارض دارویی در کشور، ناشی از مصرف داروهای تزریقی است و سرانه مصرف این داروها در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است ومصرف بی رویه دارو، یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی و درمانی در کشور است که موجب افزایش هزینه های مختلف اعم از مالی و جانی شده است.

 گفتنی است: در پایان جلسه  به حاضرین پمفلت های آموزشی توزیع و آموزش داده شد .