اخبار : ارتقای سیستمهای مدیریت کیفیت؛ سلب اقبال به دارو های خارجی است/ مردم و شاغلین حوزه پزشکی بازرسان ما باشند

ارتقای سیستمهای مدیریت کیفیت؛ سلب اقبال به دارو های خارجی است/ مردم و شاغلین حوزه پزشکی بازرسان ما باشند

مدیرکل نظارت دارو و مواد مخدر در گردهمایی مدیران صنایع دارویی در هتل المپیک گفت: وضعیت خطاهای بحرانی در خطوط داروسازی خوب نیست اما ناگفته نماند که شرکت‌های بخش خصوصی داروسازی در زمینه اصلاح خطوط بهتر عمل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو  " ایفدانا "، دکتراکبر عبداللهی اصل، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو در گردهمایی مدیران عامل صنایع داروسازی کشور  که امروز 19 دی در هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر انتظار مردم و نظام سلامت از صنعت داروسازی کشور در حوزه کیفیت بسیار بالاتر از وضعیت موجود است. لازم است شرکت های داروسازی با اصلاح و ارتقای سیستمهای مدیریت کیفیت خود، بهانه ی مصرف کنندگان برای اقبال به داروهای خارجی را سلب نمایند. این اداره کل خود را ملزم می داند برای صیانت از کیفیت داروهای مصرفی بیماران و همچنین آبروی صنعت داروسازی کشور، خطوط تولیدی دارای خطاهای بحرانی را متوقف نماید.
وی افزود: در حوزه قیمت گذاری اداره کل نظارت و ارزیابی دارو با همراهی کمیسیون قیمت گذاری دارو توانست علیرغم تمامی فشارهای وارده قیمت داروهای زیان ده را در حد مقدورات اصلاح نماید و همچنین با اخذ مجوز قیمت گذاری داروهای OTC (بدون نسخه) را به خود شرکتها واگذار نماید. متاسفانه معدودی از شرکتهای داروسازی با استفاده از این تسهیلات در حق مصرف کنندگان احجاف نموده و قیمت برخی داروهای خود را غیرمنطقی افزایش داده اند که سازمان غذا و دارو از طریق ابزارهای قانونی با انها برخورد نموده است.
دکتر عبدالهی اصل بیان داشت: اداره کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر از سال 93 برای ارتقاء خدمات دارویی در داروخانه های سرپایی شرکتهای داروسازی را موظف به اصلاح بسته بندی نموده است. در این مقررات داروها باید به نحوی و به تعدادی بسته بندی شوند که داروخانه ها امکان باز کردن و خرده فروشی داروهای بسته بندی شده را نداشته باشند. این ضابطه با همکاری داروخانه ها و شرکتهای تولیدی باعث ارتقاء کیفیت خدمات دارویی و کاهش خطاهای دارویی و عوارض ناشی از آن خواهد شد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت: نظام دارویی برای تأمین داروهای مورد نیاز بیماران در زمان مناسب نیازمند آمار و اطلاعات بازار دارویی کشور در سطوح تبادلات کالایی بین شرکتهای پخش، تولید کنندگان، وارد کنندگان و داروخانه ها می باشد. این آمار که ابزار برنامه ریزی دقیق تر و ممانعت از کمبود داروهای مورد نیاز مردم است همینک به علت کندی انطباق پخش ها به سختی جمع آوری و دارای دقت مناسب نمی باشد.
دکتر عبدالهی اصل ادامه داد: در حوزه مواد اولیه دارویی همینکه موانع تعرفه ای و کیفی برای واردات مواد اولیه مشابه وضع نموده و شرکتهای داروسازی فقط با پرداخت تعرفه امکان واردات مواد اولیه از منابع معتبر را دارند.
وی در نهایت با توجه به محدودیت های دولت در تأمین منابع مالی و نیروی انسانی لازم برای اصلاح ساختار و تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی از مردم و شاغلین حرف پزشکی تقاضا نمود که به عنوان بازرسین فعال درسطح جامعه با ارسال مشاهدات، پیشنهادات و تخلفات خود به این اداره کل، برای ایجاد یک نظام و بازار دارویی سالم و منطقی تلاش نمایند. همچنین شرکتهای داروسازی با استفاده بهینه و جدی از سامانه های طراحی شده و عدم مراجعه حضوری، این اداره کل را در تسریع امور یاری نمایند.