اخبار : نکاتی برای بیماران مصرف کننده لووتیروکسین

نکاتی برای بیماران مصرف کننده لووتیروکسین

رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی غذا و داروی خوزستان در خصوص بیماران مصرف کننده لووتیروکسین اظهار کرد: هورمون های تیروییدی تقریبا در همه پروسه های متابولیکی بدن مشارکت دارند.

ه گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، دکتر فریده یونسی رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی غذا و داروی خوزستان در خصوص بیماران مصرف کننده لووتیروکسین اظهار کرد: هورمون های تیروییدی تقریبا در همه پروسه های متابولیکی بدن مشارکت دارند.

وی ادامه داد: بیماران معمولا علایمی مانند خستگی، عدم تحمل سرما، یبوست، کاهش ضربان قلب، ریزش مو، رنگ پریدگی پوست، اختلال قاعدگی در خانم ها و غیره دارند.

یونسی با بیان اینکه لووتیروکسین یکی از داروهای اصلی برای درمان کم کاری تیرویید است، تاکید کرد: دارو را حتما با معده خالی، حداقل نیم ساعت قبل صبحانه، با یک لیوان پر آب مصرف شود و در صورتی که بیمار قادر به قورت دادن قرص نیست می تواند قرص را با 5-10 سی سی آب مخلوط و بالافاصله میل کند.

رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی غذا و دارو خوزستان بیان کرد: فرآورده های حاوی آهن، کلسیم، منیزیوم، سایمتیکون، سوکرالفیت، کی اگزالات 4 ساعت با این دارو فاصله داشته باشند.

یونسی افزود: در صورت استفاده هر دارو یا مکمل دیگر موضوع را حتما به پزشک خود اطلاع دهید و یا با شماره تلفن 1490 مرکز اطلاع رسانی دارو مشورت نمایید.

این مقام مسئول با بیان اینکه هرگز دوز دارو را خودسرانه تغییر ندهید، عنوان کرد: ترجیحا همیشه از یک شرکت دارویی داروی لووتیروکسین تهیه شود.

یونسی با اشاره به اینکه دارو می بایست دارو را در دمای اتاق (نه در یخچال) نگه داری کرد، گفت: هرگز و به هیچ وجه دارو خودسرانه قطع نشود.

رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی غذا و دارو خوزستان با بیان اینکه علیرغم اینکه دارو در بارداری رده A کاملا ایمن است، افزود: این امر به این دلیل است که امکان تغییر دوز دارو وجود دارد.

یونسی گفت: اگر یک دوز دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما در صورتی که زمان دوز بعدی رسیده است دوز فراموش شده آن روز را حذف و به برنامه نرمال دارویی خود برگردید و دوز دارو را دو برابر نکنید.

وی اظهار کرد: پس از شروع درمان با لووتیروکسین معمولا 6 هفته بعد بیمار باید ارزیابی و سطح TSH اندازه گیری شود و بیمار جهت ارزیابی و تنظیم دوز احتمالی به پزشک مراجعه شود.

یونسی گفت: نکته قابل توجه اینکه بیمارانی که هم کم کاری تیروئید و هم بیماری قلبی دارند باید به دقت برای تغییرات احتمالی و پایدار شدن میزان دارو در بدن مانیتور شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سالمندان معمولا به دوزهای پایین تری نیاز دارند و نسبت به عوارض قلبی عروقی دارو حساس ترند.