اخبار : عطایی که به لقایی بخشیده شد/ دلایل واردات محلولهای تزریقی / سرم صرفا در هم آمیختن آب و نمک نیست

عطایی که به لقایی بخشیده شد/ دلایل واردات محلولهای تزریقی / سرم صرفا در هم آمیختن آب و نمک نیست

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر خطوط تولید داخلی بعلت عدم مقرون به صرفه بودن، عطای سرمایه گذاری در این بخش را به لقایش بخشیده است گفت: واردات محلولهای تزریقی در اواخر سال گذشته و نیمه اول امسال بعلت خارج شدن از خط یکی از خطوط تولید کشور به دلایل اصلاحات کیفی و نبود دپوی استراتژیک بود.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفتگو با ایفدانا با بیان  اینکه واردات محلولهای تزریقی در اواخر سال گذشته و نیمه اول امسال بعلت خارج شدن از خط یکی از خطوط تولید کشور به دلایل اصلاحات کیفی و نبود دپوی استراتژیک بود گفت: آنطوری که برخی مردم و مسئولین تصور می کنند تولید محلولهای تزریقی حجیم یا همان سرم،  صرفا در هم آمیختن  آب و نمک نیست.

دکتر اکبر عبدالهی اصل ادامه داد:هزینه انجام استریل، دپیروژن) حذف میکروارگانیسم ها از محصول( و بطور کل رعایت اصول فنی  و کیفی تولید محلولهای تزریقی آنقدر بالاست که در حال حاضر خطوط تولید داخلی بعلت عدم مقرون به صرفه بودن، عطای  سرمایه گذاری در این بخش را به لقایش بخشیده است.

وی همچنین اذعان داشت: محلولهای تزریقی از جمله اقلام پر مصرف، حیاتی و متنوع کشور بوده و در حال حاضر علی رغم  تامین مصارف روزمره، نیازمند دپوی استراتژیک برای کشور هم می باشد علاوه بر نکته  مذکور نباید از این اصل مهم  نیز غافل بود  که هر لحظه احتمال اینکه برخی خطوط تولید کشور  دچار مشکل فنی و کیفی شده و متوقف گردند وجود دارد.

 این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو عنوان کرد:  مولفه های  مدیریت زنجیره تامین  بسان روشن و خاموش کلید یک لامپ  نیست که به محض فشردن آن  نتیجه اش مشاهده شده و اگر دارویی  به زنجیره تامین ورود کرد، تا زمان انقضا امکان وجود در بازار را داشته باشد.

دکتر عبدالهی  در پایان سخنانش گریزی هم  به آن عده قلیل از  مسئولین و قانون گذاران  که هنگام بیماری از متولیان تامین جدیدترین، با کیفیت ترین  و سهل المصرفترین داروها را آنهم در اسرع  زمان و با  مناسب ترین قیمت انتظار دارند زد تصریح کرد: زیبنده است که  این افراد در زمان سلامتی و صحت  نیز  با همان کیفیت مذکور اظهار نظرهای خود را تخصصی تر و غیر سودگرایانه مطرح نمایند.