اخبار : آنتی بیوتیک ها به عنوان مکمل غذایی برای انسان ضرر دارند

آنتی بیوتیک ها به عنوان مکمل غذایی برای انسان ضرر دارند

کارشناس مواد غذایی هشدار داد: استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان حیوانات بیمار مورد تایید همگانی است، اما استفاده از آنها به عنوان مکمل غذایی دام مناسب نیست.

مهندس حسین عبدالعزیزی در گفت و گو با ایفدانا با بیان اینکه استفاده از آنتی بیوتیک ها در کار دامپزشکی برای کشاورزان و حتی بالاتر از خود دام ها یکی برکت بزرگ بوده است، تصریح کرد: استفاده از آنها به عنوان مکمل غذایی دام به هیچ وجه مناسب نیست.

این کارشناس مواد غذایی در پاسخ به این سوال که آیا شیر حاوی آنتی بیوتیک می تواند در انسان حساسیت ایجاد کند؟ افزود: ایراد دیگری که به استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها به وسیله کشاورزان می گیرند خطر حساسیت یک فرد نسبت به یک آنتی بیوتیک خاص است که اگر شخص حساس شیر حاوی آنتی بیوتیک را بنوشد بیمار می شود.

عبدالعزیزی ادامه داد: برای پیشگیری از این موضوع می بایست شیر گاوهایی را که مورد درمان قرار گرفته اند تا موقعی که بقایای آنتی بیوتیک آنها به میزان جزیی برسد نگه دارند و معمولا پس از 48 ساعت نمی توان اثری پیدا کرد.

وی همچنین بیان کرد: در برخی موارد برای اینکه شیر قابل قبول باشد باید 14 روز بگذرد .

عبدالعزیزی در پایان خاطرنشان کرد: از نمونه های شیرهای انبوه مورد آزمایش کمتر از یک درصد حاوی آنتی بیوتیک بوده اند اما در این وضعیت هم هنوز خطر یک واکنش آلرژیک وجود دارد.