اخبار : برگزاری جلسه آموزشی ADR و فارماکوویژیلانس در معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران

برگزاری جلسه آموزشی ADR و فارماکوویژیلانس در معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران

جلسه آموزشی ADR و فارماکوویژیلانس در دو نوبت مورخ 15دی ماه و 12 بهمن ماه با حضور بیش از 150 نفر از نمایندگان بیمارستانهای تابعه اعم از پزشک، پرستار و داروسازان در سالن اجتماعات معاونت غذا ودارو دانشگاه ایران با مدیریت واحد تحقیق و توسعه برگزار گردید.

به گزارش ایفدانا -  Ifdana به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران:  جلسه آموزشی ADR و فارماکوویژیلانس در دو نوبت مورخ  15دی ماه و 12 بهمن ماه با حضور بیش از 1500 نفر از نمایندگان بیمارستانهای تابعه اعم از پزشک، پرستار و داروسازان در سالن اجتماعات معاونت غذا ودارو با مدیریت واحد تحقیق و توسعه برگزار گردید.

فارماکوویژلانس دانشی است که در آن به بررسی،  جمع آوری، ارزیابی و جلوگیری از بروز عوارض سوء داروها می پردازد. هدف  از بررسی عوارض دارویی دریافت شده، کاهش مرگ و میر ناشی از عوارض دارویی و پیشگیری از وقوع آنها می باشد.

مرکز ثبت وبررسی عوارض ناخواسته داروها (ADR) به عنوان تنها مرکز ملی در سطح کشور به جمع آوری و ثبت گزارشهای عوارض دارویی مشاهده شده توسط جامعه محترم پزشکی می پردازد. در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ ، دستورالعمل ثبت عوارض و خطاهای دارویی از سوی معاونت محترم غذا ودارو با تائید وزیر محترم بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز  بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی سراسر کشور ابلاغ گردید و کلیه مراکز ذیربط ملزم به گزارش عوارض و خطاهای دارویی مشاهده شده به این مرکز گردیدند.

 

در  ابتدای این جلسه  دکتر ولائی ضمن خوشامدگویی به مدعوین محترم  به  اهمیت گزارش عوارض ناخواسته دارویی پرداخت .

 در ادامه دکتر محمدی پیرامون اهمیت مشارکت گروههای هدف جهت گزارش عوارض ناخواسته دارویی و وظیفه انتقال  و نشر آموزش  به عنوان نماینده بیمارستان به سایر همکاران ، مطالبی را ارائه نمود.دکتر کریمیان  نیز به اهمیت دانش فارماکوویژیلانس و نحوه گزارش دهی عوارض ناخواسته دارویی در ایران و سایر کشورها پرداخت.

در پایان جلسه نیز  از کلیه شرکت کنندگان خواسته شد مستندات آموزشی خود را به  واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو ارسال نمایند ضمن اینکه قرار شد در سال آتی از همکاری نمایندگان ADR مراکز تابعه و انتقال تجارب ایشان جهت برگزاری این  کلاسها، دعوت به عمل آید.