اخبار : به دارویی که خارج از کشور به فروش می رسد افتخار می کنم/30 تا 50 قلم دارو در هر سال دولت یازدهم تولید کردیم

به دارویی که خارج از کشور به فروش می رسد افتخار می کنم/30 تا 50 قلم دارو در هر سال دولت یازدهم تولید کردیم

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در ششمین روز از دهه فجر در مراسم معرفی داروی ترک سیگار ضمن ضمن تبریک این ایام اظهار داشت: در طی سه سال گذشته در هر سال بین ۳۰ تا ۵۰ قلم داروی جدید در کشور تولید شده است؛ به طوری که در سه سال گذشته مجموعا بیش از ۱۰۰ قلم فرآورده جدید در کشور تولید شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در ششمین روز از دهه فجر در مراسم معرفی  داروی ترک سیگار ضمن ضمن تبریک این ایام اظهار داشت:  حضور ما در این مراسم حضوری سمبلیک و در راستای قدردانی از زحمات یک شرکت داروسازی است که از قدمتی طولانی برخوردار بوده و در حوزه تولید دارو فعال است. برای ما افتخار است که در دهه فجر در این مکان حضور یافتیم.
دکتر رسول دیناروند ادامه داد : در طی سه سال گذشته در هر  سال بین ۳۰ تا ۵۰ قلم داروی جدید در کشور تولید شده است؛ به طوری که  در سه سال گذشته مجموعا بیش از ۱۰۰ قلم فرآورده جدید که سابقه تولید آنها در ایران وجود نداشت در کشور تولید شدند و این  داروی ترک سیگار نیز برای نخستین بار توسط شرکت داروسازی کوثر در کشور به تولید رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دارویی که امروز معرفی می‌شود به عنوان خط اول درمان ترک سیگار مجوز گرفته است عنوان کرد: صنعت داروسازی ما علاوه بر برخورداری از سابقه تاریخی طولانی‌، صنعتی به روز محسوب می شود و می‌بینیم که در کارخانه‌ای با سابقه ۵۰ ساله خطوط تولید دارو با آخرین استانداردهای GMP فعال است و این جریان ادامه دارد. بر این اساس در حال حاضر زیرساخت‌های تولید ما پاسخگوی تمام اشکال دارویی مورد نیاز بازار می باشد.

وی اضافه کرد: البته نقطه ضعفی که در کشور وجود دارد و من همواره سعی می‌کنم تا آن را یادآوری کنم این است که ما باید در صنعت داروسازی از مرزهای خود فراتر رویم و به جایی برسیم که شرکت‌های داروسازی سهم عمده بازارشان فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور باشد و بتوانند در خارج از کشور بازارسازی کنند تا تراز تجاری صنعت داروسازی ما مثبت شود.
دکتر دیناروند با بیان اینکه جهت‌گیری دولت در همین راستاست بیان کرد:  راهبرد اساسی توسعه صنعت داروسازی کشور خروج از مرزها و رسیدن به تراز مثبت تجاری است. البته در طی سه سال گذشته هنر اصلی وزارت بهداشت کاهش واردات دارو بوده است؛ به طوری که قدر مطلق واردات دارو نسبت به دوره قبل از ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است و معنایش این است که تولید داخل توانسته جوابگوی نیاز داخل باشد. به عنوان مثال ما در گذشته دارویی داشتیم که تا سال گذشته ۵۰ میلیون دلار واردات داشت، اما اکنون تولید داخل آن در کشور راه افتاده است و این اتفاقات ارزشمند است. بنابراین گام بعدی ما توسعه صنعت دارویی کشور به خارج از مرزها و بازارهای منطقه است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه هر گاه می‌بینم دارویی ایرانی در خارج از کشور به فروش می‌رسد، افتخار می‌کنم تصریح کرد:  بازار دارویی ما در داخل کشور ۳ میلیارد دلار است و یک میلیارد هم واردات داریم و این آمار طی ۴ سال گذشته تغییری نداشته است بنابراین ما می‌توانیم بازار دارویی‌مان را یک تا دو میلیارد دیگر برای صادرات توسعه دهیم و این امکان‌پذیر است. باید توجه کرد که در ۱۵ سال پیش میزان صادرات ما دو میلیون دلار بود، اما اکنون ۲۰۰ میلیون دلار یعنی ۱۰۰ برابر شده است. در عین حال هنوز هم با تراز مثبت تجاری فاصله داریم اما می‌توانیم برای رسیدن تراز مثبت تجاری میزان صادرات را افزایش دهیم.