اخبار : کشف و ضبط بیش از 100 میلیون تومان کالای قاچاق در حوزه دارو در سال 95

کشف و ضبط بیش از 100 میلیون تومان کالای قاچاق در حوزه دارو در سال 95

معاون غذا و داروی دانشگاه در نشست خبری با خبرنگاران از کشف و ضبط بیش از 100 میلیون تومان کالای قاچاق در حوزه دارو در سال 95 خبر داد.

به گزارش ایفدانا - به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي همدان، دکتر ایرج خدادادی با بیان اینکه وضع دارو در استان همدان مناسب است و کمبود دارویی وجود ندارد، اعلام کرد: داروهای مربوط به بیماران مبتلا به سرطان طبق سهمیه‌های در نظر گرفته شده بر اساس تعداد بیماران از سوی وزارت متبوع توزیع میشود که خوشبختانه در این حوزه هم کمبودی وجود ندارد.

وی در خصوص قیمت داروهای خارجی توضیح داد و گفت: قیمت این داروها بر اساس نرخ ارز و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور متغیر است و وضع استان هم به تبع اوضاع کلی کشور تعیین میشود که خوشبختانه در ماه‌های اخیر، با کمبودی در این خصوص مواجه نبودیم.

دکتر خدادادی گفت: توزیع دارو در استان تابع قواعد خاص کشور و سهمیه در نظر گرفته شده از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود که رقم اختصاص داده شده برای استان همدان 1.5 درصد است و با این میزان سهمیه، مشکلی وجود نداشته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص دپوی دارو در دانشگاه اظهار کرد: طبق بخشنامه‌های کشوری که با هدف اجرای برنامه‌های عملیاتی در راستای اقتصاد مقاومتی تدوین شده‌اند، دپوی داروها بیشتر از یک ماه انجام نمی‌شود؛ با این حال در استان حداقل سه ماه دپوی دارو در قالب سهمیه اختصاص داده شده وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست.

وی افزود: برای مواقع ضروری، وجود یک انبار دارویی بحران به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است؛ یعنی علاوه بر دپوی معمول، دپویی جداگانه برای مواقع بحران وجود دارد.

دکتر خدادادی با اشاره به اهمیت تجویز و مصرف منطقی دارو، فرهنگسازی به منظور عدم خوددرمانی از سوی افراد را خواستار شد و اعلام کرد: جمع‌آوری داروهای تاریخ‌گذشته طبق مقررات و بر اساس اعلام شرکت‌های پخش دارو انجام می‌شود و این داروها با حضور نمایندگان استانداری، دانشگاه و مراجع مرتبط به نحو مقتضی امحا می‌شوند.

وی با بیان اینکه میانگین سبد دارو در سال‌های گذشته، ارزان‌تر شده است، تأکید کرد: قیمتگذاری داروها در شورای عالی قیمتگذاری دارو در کشور انجام می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده نقشی در این خصوص ندارند.

دکتر خدادادی افزود: عوامل و مولفه‌هایی در تعیین قیمت‌گذاری موثر هستند و در حال حاضر اقلام دارویی تولید داخل عموماً کاهش قیمت دارند؛ اما در خصوص اقلام دارویی خارجی که مشابه داخلی دارند با هدف حمایت از تولیدات داخل از لیست یارانه دولت خارج شده و به صورت آزاد عرضه می‌شوند؛ همچنین بخشی از داروها نیز از پوشش بیمه خارج شده‌اند و با قیمت آزاد در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر این نکته که داروخانه‌ها در صورت ارجاع دارو، باید مبلغ آن را به صورت کامل مسترد کنند، افزود: بازدیدهای دوره‌ای بر اساس مقررات از داروخانه‌ها انجام می‌شود و به تخلفات در کمیسیون ماده 20 رسیدگی می‌شود که شامل ارائه تذکر شفاهی، کتبی، قطع سهمیه دارو و حتی تعطیل داروخانه‌هاست.