اخبار : برگزاری همایش دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی

برگزاری همایش دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی

همایش دستاوردهای دولت تدبیر و امید به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، 4 اسفند 95 در محل باغ‌موزه نگارستان با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و معاونین غذا و داروی سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگارایفدانا -ازروابط عمومی معاونت غذا و دارو : در ابتدای همایش  دکتر حاجی محمودی ، ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان با اشاره به رونمایی از کتاب دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی گفت: مسئولیت جمع‌آوری داده‌ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که با کمک دبیران مناطق یازده‌گانه کشور اطلاعات موردنظر گردآوری شد.

دکتر دیناروند معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو نیز با انتقاد از ضعف مستندسازی در دوره‌های مختلف سازمان غذا و دارو گفت: این کتاب برای نخستین بار است که در سازمان غذا و دارو تدوین‌شده هرچند ممکن است ایراداتی هم به آن وارد باشد ولی چون تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته،کار بسیار ارزشمندی است.

وی همچنین ضمن تشکر از معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فعالیت در حیطه غذا و دارو را بسیار حساس خواند و افزود: فعالیت در این عرصه، اثر لحظه‌ای و آنی دارد که جبران آن سخت است و اگر حلقه‌ای از این زنجیره آسیب ببیند به‌راحتی نمی‌توان آن را ترمیم و اصلاح کرد لذا همکاران باید تا پایان دولت کار خود را با جدیت ادامه دهند.

دیناروند همچنین ، با تأکید بر تکمیل اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته افزود: تاکنون 80 درصد پروانه‌ها با نشانگر راهنمای سلامت مشخص شدند که باید این فرآیند طی دو سه ماه آینده تکمیل و کمپین رسانه‌ای آن برای اطلاع‌رسانی و هدایت مردم به مصرف کالاهای مناسب تشکیل شود.

مهندس مهدی زاده مدیرکل راهبری، پایش و امور استان‌ها نیز با اشاره به محتوای کتاب دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی گفت: اطلاعات این کتاب بر اساس ارتقا شاخص ایمنی و سلامت، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و ارتقا رضایتمندی ارباب‌رجوع، مبارزه با قاچاق سلامت، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش، ایجاد سامانه جامع حوزه غذا و دارو دانشگاه‌ها و سازمان از دبیران مناطق جمع‌آوری‌شده است

در قسمت دوم همایش معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص دستاوردهای مناطق آمایشی یازده‌گانه در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین گزارش‌های مقایسه‌ای عملکرد مناطق آمایشی در حوزه ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت، در حوزه ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو و کالاهای سلامت و ملزومات بیمارستانی توضیحاتی را ارائه نمود.

وی همچنین اظهار داشت: میانگین کشوری درصد پرداخت از جیب بیماران بستری به ازای دارو و ملزومات مصرفی از کل هزینه بستری به 8.08 درصد رسیده است و این در حالی است که با ایجاد 14 بخش مراقبت‌های دارویی و اتاق تمیز در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق عقد تفاهم‌نامه مشترک با سازمان غذا و دارو کیفیت و نظارت دقیق بر خدمات به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.

دکتر حاجی محمودی در ادامه افزود:  در راستای توسعه، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی مناطق آمایشی یازده‌گانه تعداد 70 بخش تخصصی که از مهم‌ترین آن‌ها بخش کنترل دارو و  بخش سم‌شناسی و مولکولی است ، راه‌اندازی شده است.

دکتر هاشمی نیز ضمن قدردانی از رییس سازمان غذا و دارو و معاونین غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: یکی از مهم‌ترین نارضایتی‌های مردم در سال ۹۲ در حوزه دارو بوده ، اما خوشبختانه سازمان غذا و دارو با روی کار آمدن دولت یازدهم توانست طی دو ماه بازار دارویی کشور را آرام کند  به‌طوری‌که کمبودهای دارویی از ۳۰۰ قلم به ۵۰ قلم و در حال حاضر به کمتر از ۳۰ قلم رسیده است.

وی همچنین در خصوص افزایش استفاده از تولیدات داخل در حوزه دارویی کشور یادآور شد : تمامی این اقدامات در حالی انجام شد که ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرارگرفته‌اند و۲۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به سراسر کشور فرستاده‌شده و اجازه افزایش واردات دارو تا سقف یک میلیارد دلار حفظ شده است.

وزیر بهداشت در ادامه:  نصب چراغ‌راهنما بر روی فرآورده‌های غذایی را گامی بزرگ در عرصه مواد غذایی کشور خواند و بر تبلیغ گسترده، آموزش همگانی، خوانا بودن برچسب‌ها و نظارت شدید تأکید کرد.

وی همچنین در خاتمه با اشاره به معاونین غذا و دارو تأکید کرد: نباید اجازه داد در حوزه دارو ، مردم کوچکترین اضطرابی داشته باشند و هرچه به خط پایان نزدیک‌تر می‌شوید باید سرعتتان را بیشتر کنید؛ چراکه ممکن است دیگر فرصت خدمت تکرار نشود.

گفتنی است :در پایان این مراسم، از کتاب دستاوردهای دولت تدبیر وامید در حوزه غذا و دارو و تجهیزات پزشکی توسط دکتر هاشمی، دکتر دیناروند و دکتر جعفریان رونمایی شد و از ادارات کل سازمان و معاونت هایی که بهترین دستاورد خود را در قالب تصویر و یا عملکرد چهارساله خود به سازمان غذا و دارو ارسال کرده بودند با اهداء لوح تقدیر شدند و در پایان تمامی مدعوین شرکت کننده در حیاط باغ‌موزه، عکس دسته‌جمعی گرفتند