اخبار : لزوم كاهش مصرف نمك و روغن در كنترل و كاهش فشار خون بالا

لزوم كاهش مصرف نمك و روغن در كنترل و كاهش فشار خون بالا

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه، كاهش مصرف نمك و روغن را موثر در كنترل و كاهش فشار خون بالا بيان كرد.

به گزارش ایفدانا - به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، دكتر محمد كاظم زاده با اشاره به آمار بالاي مبتلايان به فشار خون بالا در ايراني‌ها به ضرورت آگاهي از تغذيه سالم تاكيد كرد و گفت:  با تصميم به كاهش مصرف نمك، مصرف اندک غذاهای شور از جمله گوشت نمک سود شده، کنسروها، همبرگر، سوسیس و کالباس، سبزی های کنسرو شده، خیار شور، ماهی های شور و دودی، ترشی ها و آجیل شور ضروري است.

وي به محدود كردن استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذا اشاره كرد و افزود: تا جايي كه امكان دارد از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود.

كاظم زاده با تاكيد بر گنجاندن میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات در برنامه غذایی روزانه اظهار كرد: با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون از ميوه هايي نظير زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت كه منابع خوبی از پتاسیم هستند، استفاده كنيد. و مصرف سبزی های حاوی سدیم بالاشامل اسفناج، کرفس، ریواس و شلغم در افراد مبتلا به فشارخون بالا کاهش یابد.

وي با اشاره به نقش دو عنصر كلسيم در کاهش فشار خون و منيزيم موثر در افزايش قطر عروق گفت: انواع غلات سبوس دار، سبزی با برگ سبز تیره، حبوبات، مغزها و نان  منبع منيزيم، شیر و فرآورده های لبنی کم چرب داراي كلسيم هستند.

كاظم زاده به مصرف سبزی ها و میو ه ها در غذای اصلی و میان وعده ها توصیه كرد و افزود: مصرف روغن هایی با منبع حیوانی از جمله پیه، کره و روغن هاي جامد باید كاهش يابد و روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان جايگزين آنها شود.

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه با تاكيد بر مصرف منظم ماهی در برنامه غذایی گفت:  مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول شامل گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی های حیوانی، مارگارین، روغن های جامد و  کره کاهش دهيد.

وي پرهيز از مصرف غذا در رستوران‌ها را بدليل استفاده ازنمک و روغن فراوان را ضروري برشمرد.

كاظم زاده اظهار كرد: فراموش نشود كه پیاده روی و ورزش منظم در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.