اخبار : به نگاه توليد، عمق جهاني داديم/گسترش حوزه تحقيق به مركز تحقيقات

به نگاه توليد، عمق جهاني داديم/گسترش حوزه تحقيق به مركز تحقيقات

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید بر فعالیتهایی که موجب شد تولید کنندگان داخلی به بازار های جهانی بیاندیشند گفت: حوزه تحقیق و توسعه تجهیزات پزشکی را به مرکز تحقیقات گسترش دادیم.

به گزارش ایفدانا دکتر محمود بیگلر در حاشیه جلسه ای که با مشاوران ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO)  داشت، اظهار کرد: پارسال تغییرات بسیاری در ساختار سازمانی اداره کل تجهیزات سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به اینکه تغییرات مذکور به منظور تفویض ماموریت‌های جدید این سازمان صورت گرفته است، تصریح نمود: در این زمینه بخشی از امورهم، به دانشگاه‌های علوم پزشکی محول شد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه از زمان تغییر ساختار میزان نظارت‌ها بر سطح عرضه افزایش یافته و فرایند صدور مجوز نیز در حوزه تجهیزات پزشکی تسریع شده است، خاطرنشان کرد: امسال سازمان غذا و دارو بنا دارد حوزه تحقیق، پژوهش و توسعه تجهیزات پزشکی را به یک مرکز تحقیقات گسترش دهد.

 دکتر بیگلر با تاکید بر اینکه حوزه مطالعات بالینی یکی از مشکلات و دغدغه های سازمان غذا و دارو به حساب می آید بیان کرد: به همین دلیل چنانچه فراورده ای برای نخستین بار در کشور تولید می‌شد یا  وارد کشور می‌گردید هیچ قرارداد یا ضابطه ثابتی برایش  وجود نداشت لذا در حال حاضر گروه تحقیق و توسعه در حال بررسی و تدوین ملزومات این حوزه هستند.

 مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: توسعه صادرات تجهیزات پزشکی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه چالش اساسی سازمان در این حوزه  تفکر شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی بود که متاسفانه به بازار داخلی راضی بودند تصریح کرد: با شکل گیری بسته‌های حمایتی و توسعه آنها، تولیدکنندگانی که بتوانند با فرمول‌های جهانی محصول تولید نموده و خود را با معیارهای آنان منطبق  کنند را حتما از این بسته‌های حمایتی بهره‌مند می کنیم.

 دکتر بیگلر با بیان اینکه می بایست دستورالعمل‌های مرتبط با صادرات تجهیزات پزشکی تدوین شود  تا در نتیجه به افزایش کیفیت محصولات داخلی  این حوزه کمک شود،اضافه کرد: بدون استخدام جدید و تکیه به بهره وری  نیروهای دانشگاه‌های علوم پزشکی  کشور توانستیم  تعداد نیروهای بخش تجهیزات پزشکی را  از 150 به 1000 نفر افزایش دهیم.

 مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در بخش دیگر سخنانش  با اشاره به اجرای طرح بزرگPMS  یا همان نظارت در سطح عرضهدر حوزه تجهیزات پزشکیعنوان داشت : براین اساس توانستیم نظارت را از خطوط تولید به سمت مراکز عرضه ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ریکال‌های انجام شده تجهیزات پزشکی از بازار در مدت 6ماهه اخیر نشان می‌دهد که نظارت‌ها بر بازار تجهیزات پزشکی و مراکز عرضه این محصولات تشدید شده است.