اخبار : آیا خالی یا پر بودن معده بر جذب دارو اثر گذار است؟

آیا خالی یا پر بودن معده بر جذب دارو اثر گذار است؟

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم شیراز اعلام کرد، مصرف بسیاری از داروها به صورت معده خالی، قبل، همراه یا بعد از غذا در کارایی و عوارض داروها بسیار موثر است. بنابراین توجه به توصیه های دکتر داروساز و پزشک در این باره بسیار مهم است. " دکتر کیمیا حمیری " ادامه داد: کاهش عوارض گوارشی از جمله ناراحتی معده یا سوء هاضمه، التهاب یا زخم معده، تهوع و استفراغ یکی از دلایل مصرف بعد از غذا در داروهایی مانند آسپرین ، داروهای دسته ضد التهاب های غیر استروییدی مانند دیکلوفناک یا ایبوبروفن، داروهای استروییدی مانند پردنیزولون یا دگزامتازون، است.

به گزارش ایفدانا - کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم شیراز اعلام کرد، مصرف بسیاری از داروها به صورت معده خالی، قبل، همراه یا بعد از غذا در کارایی و عوارض داروها بسیار موثر است. بنابراین توجه به توصیه های دکتر داروساز و پزشک در این باره بسیار مهم است.

" دکتر کیمیا حمیری " ادامه داد: کاهش عوارض گوارشی از جمله ناراحتی معده یا سوء هاضمه، التهاب یا زخم معده، تهوع و استفراغ یکی از دلایل مصرف بعد از غذا در داروهایی مانند آسپرین ، داروهای دسته ضد التهاب های غیر استروییدی مانند دیکلوفناک یا ایبوبروفن، داروهای استروییدی مانند پردنیزولون یا دگزامتازون، است.

وی افزود: از دیگر دلایل مصرف دارو بعد از غذا رسیدن به اثر درمانی آن است؛ به طور مثال داروهای آنتی اسید مانند منیزیم هیدروکسید که برای جلوگیری و رفع سوزش معده استفاده می شود باید بلافاصله بعد از غذا که اسید معده ترشح می شود، استفاده شوند تا بیشترین اثر را داشته باشند.

این دکتر داروساز علت دیگر مصرف دارو بعد از غذا را افزایش جذب آن را در جریان خون بیان کرد. داروی آتورواستاتین که در کاهش چربی خون استفاده می شود و ویتامین های محلول در چربی مثال هایی از این داروها هستند.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم ادامه داد: اگر بعد از مصرف داروهایی مانند دهان شویه ها یا نیستاتین که به صورت موضعی بر روی زخم های دهانی موثر هستند، غذا یا مایعات مصرف شود، این داروها از سطح دهان و مری شسته می شوند و مدت زمان کافی برای اثر گذاری نخواهند داشت؛ بنابراین نباید بعد از مصرف برخی از این دسته داروها نباید غذایی خورده شود. 

وی ادامه داد: اکثر دارو های خوراکی دیابت هم معمولا باید نزدیک به زمان غذاخوردن مصرف شوند تا سطح قند خون را بعد از صرف غذا کاهش دهند و از کاهش بیش از اندازه قند خون نیز جلوگیری شود.

این کارشناس در ادامه به این نکته اشاره کرد که: برخی از داروها هم حتما باید به صورت معده خالی مصرف شوند؛ از جمله داروهای مهار کننده­ی پمپ پروتون مانند لنسوپرازول و امپرازول که باید حداقل نیم ساعت قبل از غذا مصرف شوند. پنتوپرازول تنها  داروی این گروه است که  می توان آن را با معده خالی یا پر مصرف کرد.

جذب داروی کم کاری تیروئید، لووتیروکسین، نیز ارتباط مستقیم با صرف غذا دارد؛ در صورتی که همراه یا پس از غذا مصرف شود جذب آن به شدت کاهش می یابد. بنابراین، این دارو باید صبح ناشتا و حداقل نیم تا یک ساعت قبل از صبحانه میل شود. سویا، گردو، خشکبار و فیبرهای گیاهی جذب دارو را کاهش می دهد.

آلندرونیت، از گروه بیس فسفونات ها که در پوکی استخوان استفاده می شوند فقط در صورتی که معده کاملا خالی باشد جذب می شوند. بنابراین، باید ناشتا، قبل از خوردن هرچیزی، دارو را با یک لیوان آب ساده میل کرد. آب معدنی که املاح دارد و یا آب میوه اثر این دارو را کاهش می دهد. مصرف آنتی اسید، کلسیم، انواع غذا و نوشیدنی، ویتامین ها و داروهای دیگر تا حداقل 30 دقیقه پس از مصرف آلندرونیت، مانع از جذب آن می شود.

برای اطلاعات بیشتر در صورت اطمینان نداشتن در مورد زمان صحیح خوردن دارو به پزشک خود یا داروساز خود مشورت کنید و یا با مرکز اطلاعات داروو سموم با شماره تلفن های 07132331017 و یا 1490 و یا 190 تماس حاصل فرمایید.