اخبار : جلوگیری از تحمیل هزینه بر مردم و دولت / ضرورت افزایش آگاهی پزشکان در مورد اصول نسخه نویسی

جلوگیری از تحمیل هزینه بر مردم و دولت / ضرورت افزایش آگاهی پزشکان در مورد اصول نسخه نویسی

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: تجویز منطقی، صحیح و مناسب دارو مانند تشخیص صحیح و بموقع از اهمیت بسیاری برخوردار است و تجویز نادرست و غیر منطقی دارو علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت بر مردم و دولت و اتلاف منابع، منجر به کاهش کیفیت ارایه خدمات پزشکی نیز می گردد.

دکتر فاطمه سلیمانی،  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو  " ایفدانا "، با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم سلامت در هر کشور نحوه مدیریت درمان بیماری و میزان تجویز و مصرف داروها است بنابراین پیشگیری از مصرف بی رویه داروها، شیوه های علمی و منطقی تجویز و کاهش عوارض دارویی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه نظام های درمانی و سازمان بهداشت جهانی بوده است.
 وی افزود: تجویز منطقی، صحیح و مناسب دارو مانند تشخیص صحیح و بموقع از اهمیت بسیاری برخوردار است و تجویز نادرست و غیر منطقی دارو علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت بر مردم و دولت و اتلاف منابع، منجر به کاهش کیفیت ارایه خدمات پزشکی نیز می گردد.
دکتر سلیمانی ادامه داد:  ایجاد مقاومت های میکروبی وسیع در مقابل داروهای آنتی میکروبیال، بروز عوارض جانبی ناشی از استفاده روز افزون از دارو های تزریقی ، افزایش عوارض مربوط به تجویز غیر منطقی و غیر ضروری دارو های کورتیکوستروئیدی بعنوان حفاظت کننده از سیستم ایمنی بدن درمقابل عفونت ، گسترش موارد عارضه دار تداخلات دارویی در نتیجه تجویز اقلام دارویی متعدد در یک نسخه و... تنها بخش کوچکی از خسارات جبران ناپذیری است که در نتیجه تجویز و مصرف غیر منطقی دارو بر پیکره سلامت و اقتصاد جامعه وارد می شود و در مقایسه با حجم عظیم منابع صرف شده در این راستا، انجام بسیاری از مداخلات موثر در جهت ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو، نسبتا کم هزینه و ارزان می باشد.
 دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو  در ادامه اظهار داشت: از آنجا که در حال حاضر آموزش اصول صحیح  نسخه نویسی وروشهای منطقی جهت انتخاب داروها درمحتوای آموزشی دوره  بالینی پزشکی بصورت مدون وجود ندارد و فارغ التحصیلان رشته پزشکی درباره اصول تجویز دارو، اشکال دارویی تداخلات و خطاهای دارو پزشکی آموزش کاربردی ندیده اند، یکی از چالش های پیش روی برنامه های تجویز و مصرف منطقی دارو ها بخصوص در نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده، افزایش آگاهی پزشکان در مورد اصول  نسخه نویسی صحیح و علمی است که گامهای موثری  در این خصوص برداشته شده است تا بر اساس آن کار تجویز  در مطب یا مراکز بهداشتی درمانی به سهولت و دقت بیشتری انجام شود.

دکتر سلیمانی بیان داشت: بعنوان بخشی از استراتژی کشوری در جهت بهبود وضعیت مصرف دارو در کشور، کمیته کشوری و کمیته های واقع در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تحت عنوان کمیته های تجویز و مصرف منطقی دارو فعالیت می نمایند. این کمیته ها از طریق ثبت اطلاعات نسخ پزشکان در رایانه و پردازش اطلاعات موجود به آمار مصرف دارو در سطح کشور دست یافته و رعایت و بکار گیری اصول صحیح  نسخه نویسی توسط پزشکان در چارچوب نظام مراقبت دارویی را پایش می نماید. همچنین این کمیته ها با انجام نیازسنجی های آموزشی و پژوهشی در منطقه مورد نظر در راستای ارتقاء فرهنگ مصرف دارو در جامعه پزشکی و عامه مردم گام بر می دارند.