اخبار : برچسب گذاری وسیله ارتباطی میان تولید کننده و مصرف کننده

برچسب گذاری وسیله ارتباطی میان تولید کننده و مصرف کننده

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آغاز اجرای طرح پایش برچسب‌گذاری مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان از 20 خرداد همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایفدانا - Ifdana؛ به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو کرمانشاه: دکترشهریار مستوفی در روز دوشنبه 22 خرداد ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جامعه سالم زیربنای توسعه کشور است، گفت: یکی از نیازهای جامعه سالم عرضه محصولات سالم است و یکی از پیش‌نیازهای اصلی در این زمینه بحث برچسب‌گذاری مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است .
وی افزود: افراد نیاز دارند از نوع محصول و مواد موجود در آن و کیفیت آن اطلاع داشته باشند تا بتوانند انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند.
او برچسب گذاری را اصلی‌ترین وسیله ارتباطی میان تولید کننده و مصرف کننده دانست و اظهار کرد: مصرف کننده باید بداند محصولی که استفاده می‌کند چگونه محصولی است و این امر موجب می‌شود که انتخابی درست و سالم داشته باشد.
وی افزود: در همین راستا طرح پایش و پالایش برچسب‌گذاری مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، از 20 خردادماه همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شده است.
دکترمستوفی تصریح کرد: در این طرح تمامی برچسب‌های مواد غذایی، آشامدینی، آرایشی و بهداشتی تولید داخل و وارداتی، محصولات بسته بندی شده یا مواد اولیه بررسی می‌شود و تمامی موارد عدم انطباق برچسب با محصول و وجود موارد گمراه کننده بر روی برچسب بررسی شده و به مراجع مربوطه از جمله مرجع قضایی گزارش می‌شود.
وی اظهار کرد: در این طرح هر هفته برچسب 20 محصول جدید مورد پایش قرار می‌گیرد و قرار است این طرح تا پایان سال ادامه داشته باشد و پیش‌بینی ما این است با توجه به نتایج موثر و مثبتی که طرح دارد ،اجرای آن در سالهای آتی نیز ادامه پیدا کند.
این مقام مسئول گفت: در پایش برچسب محصولات بیش از 26 آیتم از جمله مواردی مانند نام محصول، محل تولید، آدرس کارخانه تولیدی و تاریخ تولید و انقضاء بررسی می‌شود.
دکتر مستوفی تصریح کرد: علاوه بر این یکسری اظهارات برچسب از جمله اظهارات توصیفی مانند مواردی که عنوان می‌شود محصول در چه دمایی نگهداری شود یا محصول خشک یا مایع است و یا اظهارات خاص مانند اینکه این محصول حاوی مواد حساسیت‌زا برای برخی بیماران است نیز در این پایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین در این طرح تصاویر و یا عبارات گمراه کننده بر روی محصول از جمله اینکه این محصول بهترین است، یا این محصول فاقد مواد نگهدارنده است و یا اینکه فلان محصول نشان بین المللی دارد نیز پایش می‌شود.
او افزود: بررسی ادعاهای تغذیه ای نیز از جمله اینکه فلان محصول غذایی حاوی حداقل میزان نمک یا موارد زیان آور دیگر است نیز در این طرح در دستور کار قرار دارد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان تاکید کرد: این طرح می‌تواند گام موثری در جهت جمع آوری محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تقلبی از سطح بازار باشد و امیدواریم اجرای آن در سالهای آتی نیز تداوم داشته باشد.