اخبار : بحران دارو وجود ندارد اما نگرانی جدی است/بدهی 5 هزار میلیارد تومانی بیمه ها به شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی

بحران دارو وجود ندارد اما نگرانی جدی است/بدهی 5 هزار میلیارد تومانی بیمه ها به شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع "بدهی میلیاردی بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی" گفت: نگرانی در مورد مشکل نقدینگی زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی جدی است البته در حال حاضر بحران وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو  در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع "بدهی میلیاردی بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی" گفت: نگرانی در مورد مشکل نقدینگی زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی جدی است البته در حال حاضر بحران وجود ندارد.


وی افزود: نگرانی ما این است که زحماتی طی سال‌های اخیر کشیده شده و آن بحران شدید و کمبود صدها قلم دارو برطرف شد به نحوی که کمبودهای دارویی در حال حاضر حدود 30 یا 40 قلم است و بحرانی برای درمان بیماران وجود ندارد،ولی نگرانی وچود دارد خدای ناکرده دوباره برگرد.
دکتر دیناروند اظهار داشت:  زنجیره تامین به جهت مشکلات نقدینگی دچار مشکلات جدی شده است شده و متاسفانه عقب ماندگی سازمان‌های بیمه‌گر و تاخیر بیش از یک ساله آن‌ها در پرداخت به بیمارستان‌ها و شش ماهه به داروخانه‌ها را شاهد هستیم وشبکه عرضه دارو دچار خلل در دریافت مطالبات خود شده است.


رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: برآورد می‌کنیم حدود 5 هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد که بخش عمده آن معوقه است. ما امیدواریم بیمه‌ها بتوانند زودتر بدهی خود را پرداخت کنند و بدنبال آن بیمارستانها نیز بدهی خود به شرکتهای دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت کنند.


دکتر دیناروند افزود: اواخر سال گذشته، دولت حدودا 8 هزار میلیارد تومان به بیمه تزریق کرد و بیمه سلامت هم توانست بخش عمده‌ای از بدهی‌های خود را به بیمارستانها پرداخت کند ولی متاسفانه بیمارستانها علیرغم اینکه آقای وزیر بخشنامه کردند که حداقل ۲۵درصد دریافتی‌های خود را بابت هزینه دارو و تجهیزات پزشکی به شرکتها پرداخت کنند، بدهی خود را پرداخت نکردند. البته بیمه سلامت امسال را هم با کسری 5 هزار میلیارد تومانی آغاز کرده است که قاعدتا خیلی بیشتر از آن را بدهی دارد. اضافه کنید بدهی تامین اجتماعی را به مراکز دارویی و درمانی، مشکل همین میشود که الان با روبرو هستیم.