اخبار : حضور داروسازان در پروتکل درمان، عوارض و خطاهای دارویی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد

حضور داروسازان در پروتکل درمان، عوارض و خطاهای دارویی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد

دکتر مهرناز خیراندیش در اولین همایش استانی داروسازی بیمارستانی در سنندج گفت: حضور داروسازان در تیم پزشکی تأثیر بسزایی در بهبود روند درمان بیماران دارد.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی کردستان، مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت در اولین همایش استانی داروسازی بیمارستانی در سنندج گفت: درحال حاضر تعداد داروسازان بیمارستانی نسبت به تخت های بیمارستانی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. این درحالی است که حضور داروسازان در تیم پزشکی تأثیر بسزایی در بهبود روند درمان بیمار دارد.

دکتر مهرناز خیر اندیش بر لزوم تدوین استانداردها و ضوابط داروسازی بیمارستانی و استقرار اتاق تمیز برای آماده سازی داروها تأکید کرد. وی با بیان تعریف علمی تجویز و مصرف منطقی دارو در چهار محور اصلی داروی مناسب، دوز مناسب، دوره مناسب درمان و قیمت مناسب، خاطر نشان کرد حضور فعال داروسازان در پروتکل درمان عوارض و خطاهای دارویی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

دکتر خیراندیش در ادامه افزود: منظور از مصرف منطقی دارو، استفاده کم یا زیاد دارو نیست بلکه درست مصرف کردن حائز اهمیت است. راه اندازی سیستم خود ارزیابی مراقبت های دارویی، فرصت مناسبی برای ارزیابی بیمارستان ها در جهت تجویز و مصرف منطقی دارو و کاهش خطاهای دارویی به شمار می  رود.