اخبار : اتمام فاز اول برنامه توسعه سلامت غذا/استفاده از ظرفیت های داخلی در برنامه های برون مرزی

اتمام فاز اول برنامه توسعه سلامت غذا/استفاده از ظرفیت های داخلی در برنامه های برون مرزی

دکتر بهرام دارایی، رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برنامه توسعه سلامت غذا در واقع یک طرح ملی است که از چند سال پیش شروع شده و فاز اول آن در سالجاری به پایان می رسد.

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، با بیان اینکه یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت تضمین ایمنی، سلامت و امنیت مواد غذایی و خوراکی، تجهیزات پزشکی و دارویی می باشد، اظهار داشت: این وظیفه در برنامه ششم توسعه به وضوح و شفافیت به وزارت بهداشت واگذار شده و سازمان غذا و دارو متولی اصلی این برنامه است.

دکتر بهرام دارایی اظهار داشت: در این راستا برنامه ای تدوین شد تا به کمک این برنامه بتوانیم این اهداف بزرگ و ملی را محقق کنیم.

وی ادامه داد: برنامه توسعه سلامت غذا در واقع یک طرح ملی است که از چند سال پیش شروع شده و فاز اول آن در سالجاری به پایان می رسد.

دکتر دارایی افزود: تجربه موفق در این برنامه همکاری چند سازمان و ارگان است که با یکدیگر این طرح را پیش می برند که از جمله می توان سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونت علمی ریاست جمهوری، دفتر همکاری ها و فناوری های ریاست جمهوری را نام برد که طی تفاهم نامه ای با تقسیم کار و تعیین کمیته راهبری این طرح را شروع و امسال نیز در سال پایانی این طرح هستیم.

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: همزمان با اتمام فاز اول این طرح فاز دوم این طرح آغاز خواهد شد.

وی بیان داشت: در این راستا برنامه های مختلفی را داشته ایم که برگزاری این برنامه ها نشان داد طرحی که در کمیته راهبری پیش بینی شده مبتنی بر ارزش دادن به نیروی انسانی، آموزش های تخصصی و استفاده از دانش و تجربیات سایر کشور های دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته است.

دکتر دارایی ادامه داد: در یکی از برنامه ها و در یک کارگاه پنج روزه با استفاده از دو تن از اساتید بنام اروپایی توانستیم روش های آنالیزی خود را در حوزه غذا ارزیابی و اعتبار سنجی کنیم و از سراسر دانشگاه های علوم پزشکی و مرکز در این کارگاه شرکت کردند.این کارگاه می تواند نمونه ای از همکاری های بین بخشی ارگان های مختلف برای حفظ و تضمین ایمنی غذا و سلامت آن باشد.

دکتر دارایی گفت: با این راهبرد برنامه های برون مرزی و داخلی را به همین شکل  ادامه خواهیم داد و این همکاری ها و آموزش ها با کمک اساتید داخل کشور و با استفاده از ظرفیت داخلی ادامه خواهد داشت و نقطه پایانی در این طرح دیده نمی شود و هر برنامه ای که موفق باشد از تجربیان آن برای ادامه برنامه بعدی و تعریف های جدید استفاده خواهد شد.