اخبار : ضرورت آگاهی بخشی و ارتقا دانش سلامت مردم

ضرورت آگاهی بخشی و ارتقا دانش سلامت مردم

معاون غذا و داروی دانشگاه همدان بر ضرورت آگاهی بخشی و ارتقاء دانش سلامت مردم تاکید کرد.

به گزارش ایفدانا - به  نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر ایرج خدادادی در جلسه هم اندیشی و آموزشی مدیران غذا، آرایشی و بهداشتی دانشگاههای کلان منطقه آمایشی3  که با حضور مدیران و کارشناسان نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاههای کردستان، کرمانشاه و ایلام که به میزبانی دانشگاه همدان برگزار شد، با اشاره به ابنکه ارتقاء دانش سلامت مختص کشورهای جهان سوم نیست و در همه دنیا به این موضوع پرداخته می شود گفت: حوزه سلامت با تکیه بر افزایش آگاهی و آموزش مردم باید از هجوم انتشار اطلاعات و پیامهای نادرست در جامعه پیشگیری کند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوهای از پیش تعیین شده در اذهان عموم ، آگاهی بخشی را از رسالت حوزه سلامت بیان کرد و افزود: اگر مردم بر بعضی از باورهای غلط از جمله وجود مواد نگهدارنده در لبنیات دارند ، ناشی از کم بودن آگاهی در این خصوص است.

معاون غذا و داروی دانشگاه،  بررسی و پایش برنامه برچسب گذاری و نشانگرهای رنگی تغذیه ای را یکی از مصداق های آگاهی بخشی عنوان و اظهار کرد: با توجه به دشوار بودن تغییر اذهان عمومی  و به منظور اثربخشی بیشتر باید آگاهی و آموزش را از جامعه هدف خردسال آغاز و به جامعه هدف بزرگسال تعمیم داد.

وی در ادامه به ساماندهی مراکزپخش و انبارها اشاره کرد و افزود: کارشناسان نظارتی  به جای نظارتهای مکررو علم کردن مسایل جزیی باید به دنبال سر منشاء تخلفات رفته و با آن برخورد شود.

دکتر خدادادی شناسنامه دار کردن انبارها و مراکز پخش را یکی ازراه حلهای برون رفت از مشکلات حوزه آرایشی و بهداشتی بیان کرد و افزود:  با برنامه ریزی مناسب و همراه کردن ادارات و سازمانهای دیگر استانها در شناسنامه دار کردن انبارها مشکلات اصلی در این حوزه حل خواهد شد.

در ادامه دکتر محمد کاظم زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی، ارایشی و بهداشتی دانشگاه همدان ، پایش و پالایشبرچسب گذاری ، ساماندهی مراکز پخش و انبارها ، یکسان سازی عناوین و طرح ttac را از عمده چالشهای دانشگاه ها ی قطب سه بیان کردو افزود:  تفکر جمعی و ارائه نقطه نظرات کارشناسی می تواند برای رفع این چالشها اثر بخش باشد. 

در این جلسه  چهار کارگره تخصصی شامل کارگره بررسی سامانهttac، یکسان سازی عناوین، ساماندهی مراکز پخش و انبارها و پایش و پالایش برچسب گذاری به طور مجزا تشکیل و نتایج آن پس از بحث و بررسی در قالب مصوبه تنظیم شد.