اخبار : بیش‌فعالی در کودکان، پیامد مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی

بیش‌فعالی در کودکان، پیامد مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی را موجب بیش‌فعالی در کودکان، بروز آلرژی و دسته دیگری از بیماری‌ها بیان کرد.

به گزارش ایفدانا - کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان گفت: بیش‌فعالی در کودکان، پیامد مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی را موجب بیش‌فعالی در کودکان، بروز آلرژی و دسته دیگری از بیماری‌ها بیان کرد.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان، آزاده آذرپیرا اظهار کرد: از آنجا که عادات غذايي در سنين پایین شكل مي‌گيرد بنابراین از همين زمان بايد مواد غذايي سالم را در اختيار كودک قرار داد و به تأمين مواد مغذي مورد نياز او در وعده‌هاي اصلي و ميان وعده‌هاي غذايي توجه كرد.

وی تصریح کرد: در روزهاي گرم سال بستني بيش از هر ماده غذايي ديگری طرفدار دارد بنابراين ارائه اطلاعاتي كه بتواند مصرف‌كننده را در اين مورد آگاه کند، مي‌تواند قدمي در جهت بهبود وضع تغذيه جامعه نيز باشد.

آذرپیرا با بیان اینکه بستني‌ها در دو گروه شيري و يخي عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: بستني‌هاي يخي از اسانس رنگ‌هاي خوراكي و شيرين‌كننده‌هايي مانند شكر تشكيل مي‌شوند كه هم در نوع كارخانه‌اي و هم به صورت فله‌اي و سنتي وجود دارد.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در فرآيند توليد بستنی‌های یخی در كارخانه از رنگ‌هاي طبيعي كه همگي رنگ‌هاي مجاز هستند، براي رنگ دادن به آن استفاده مي‌شود بنابراين خطري مصرف‌كننده را تهديد نمی‌کند اما اگر بستنی يخی در اماكن غيرمجاز و غيربهداشتي و بدون نظارت وزارت بهداشت تهيه و توزيع شود ممكن است از رنگ‌هاي غيرمجاز و آسيب‌رسان به سلامت در آن به‌كار رفته باشد.

وی تأکید کرد: استفاده از رنگ‌های خوراکی غیرمجاز در تهیه این نوع از بستنی‌ها در اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز می‌تواند براي سلامت مضر باشد و باعث بروز عوارضي مانند آلرژي، تحريك دستگاه گوارشي، تهوع، اسهال، علائم پوستي مانند كهير و بروز بيش‌فعالي در كودكان شود.

استفاده طولانی‌مدت از بستنی یخی غیرمجاز و ابتلا به اختلالات کبد

آذرپیرا عنوان کرد: مصرف رنگ‌هاي مصنوعي و غيرمجاز در طولاني‌مدت با مسمويت كبد و كليه و اختلال در عملكرد آنها همراه است.

وی اظهار کرد: با توجه به اينكه بستني‌هاي يخي شامل شكر، رنگ، آب و فاقد هر ماده مغذي ديگري است بنابراين زياده‌روي در مصرف اين نوع از بستني‌ها به علت شكر افزوده شده به آن مي‌تواند خطر چاقي را به همراه داشته باشد.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: قند فراوان موجود در بستني‌ها محيط دهان را اسيدي مي‌كند همچنین قند موجود در بستني تا حدود دو ساعت بعد از مصرف نيز در دهان باقي مي‌ماند و در اين صورت دندان آسيب خواهد ديد.

ارزش غذایی بستنی‌های شیری بیش از بستنی‌های یخی است

آذرپیرا تصریح کرد: در واقع بستني‌هاي يخي نوعي شربت رنگي يخ‌زده است که در مقايسه با بستني‌هاي بر پايه شير، ارزش غذايي چنداني نداشته و مصرف آنها به صورت مستمر و فراوان توصيه نمي‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر بستني يخي حاوی 50-30 كيلوكالري است، خاطرنشان کرد: اين محصولات فاقد گروه ويتامين‌هاي B ، آهن، پتاسيم و كلسيم هستند كه نبودشان كمكي به بهبود رشد و افزايش سلامتي افراد به ويژه كودكان نمي‌كند.

وی گفت: در صورت تمايل به مصرف  اينگونه محصولات حتما بايد از انواع پاستوريزه و بهداشتي آن كه داراي علامت استاندارد و مجوز بهداشتي وزارت بهداشت هستند، استفاده کرد.

 

آنچه باید درباره آبمیوه‌های تابستانی بدانیم

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آبميوه‌هايي كه به صورت باز در آبميوه فروشی‌ها ارائه مي‌شود گفت: مواردي از این‌گونه آبمیوه‌ها، پاستوريزاسيون را در فرآيند توليد و تهيه ندارند بنابراين باید رعايت موازين بهداشتي و استفاده از ميوه‌هاي سالم و تازه در تهيه آنها كاملا رعايت شود.

وی افزود: اگر بهداشت مواد غذايي در تهيه اين آبميوه‌ها رعايت نشود، مسلما آلودگي‌هاي ثانويه كه به خاطر پوست ميوه، دستگاه آبميوه‌گيري آلوده و متصديان آبگيري بي‌توجه به اصول بهداشتي به وجود مي‌آيند، به طور مستقيم وارد آبميوه شده و سلامت مصرف‌كننده را تهديد خواهد كرد.

آذرپیرا ادامه داد: از سوي ديگر اگر اين آبميوه‌ها از ميوه‌هاي مانده، كپك زده و فاسد تهيه شده باشد مي‌تواند سلامت مصرف‌كننده را به خطر بیندازد و سبب بروز اسهال شود.

وی در پایان عنوان کرد: رعايت تمامي موازين بهداشتي و داشتن كارت تندرستي و سلامت برای كليه كاركنان اين مراكز صنفي الزامي است و از طرفی هم مردم باید از اماکن معتبر و دارای مجوز بهداشتی اقدام به تهیه بستنی و آبمیوه کنند.