اخبار : کارگاه تخصصی ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم با حضور داروسازان، متخصصین علوم دارویی و پزشکان برگزار شد

کارگاه تخصصی ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم با حضور داروسازان، متخصصین علوم دارویی و پزشکان برگزار شد

در راستای آموزش کارشناسان پاسخگوی شاغل در مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (DPIC)، سی و نهمین کارگاه تخصصی در تاریخ نهم تا یازدهم سال جاری در سازمان غذا و دارو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، این کارگاه سه‌روزه با موضوع "آشنایی با منابع و روش‌های پاسخگویی به سؤالات اطلاعات دارویی و مسمومیت‌ها " در محل آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو، تالار ابن‌سینا، با حضور بیش از صد نفر از داروسازان، متخصصین علوم دارویی و پزشکان برگزار شد. پس از کسب آموزش لازم، این افراد قادر خواهند بود در مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم کشور اعم از ستاد مرکزی، مراکز دانشگاهی و بیمارستانی به سؤالات تلفنی مشاوره دارویی و کنترل مسمومیت‌ها پاسخگویی نمایند.

اساتید امر در طی سه روز مباحث ذیل را به شرکت‌کنندگان آموزش خواهند داد:

معرفی و تاریخچه فعالیت مراکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم، آشنایی با منابع علمی اطلاعات دارویی، کنترل مسمومیت‌ها، گیاهان دارویی و... اعم از کتب مرجع و نرم‌افزارهای اطلاعات دارویی و مسمومیت‌ها، آموزش رویکرد صحیح به  تماس‌های عوارض ناخواسته دارویی ADR آشنایی با اشتباهات دارویی، اصول مصرف داروها در بارداری و شیردهی، ملاحظات اخلاقی در مراکز ِDPIC و نحوه پاسخگویی به سؤالات مرتبط با مسمومیت‌ها.

در ابتدا از حضار پیش‌آزمون گرفته می‌شود تا با مقایسه اولیه با امتیازات نهایی پس از پایان کارگاه، روند ارتقاء اطلاعات مدعوین ارزیابی شود.

همچنین از کارشناسان مشاور متقاضی کار در مرکز پاسخگویی 190 تهران و ستاد مرکزی، در ابتدا توسط اساتید امر مصاحبه عملی به‌عمل‌آمده است و کارشناسانی که حدنصاب لازم را کسب کردند؛ مجاز به شرکت در این کارگاه شده‌اند.

این گروه از کارشناسان منتخب دانشگاه‌ها و مراکز بیمارستانی نیز پس از تمرین در مراکز تابعه خود قادر خواهند بود در مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاهی و بیمارستانی مشغول به کار شوند.

در این کارگاه سه‌روزه که دارای امتیاز بازآموزی برای شاغلین حرف پزشکی, پزشکان، داروسازان ومتخصصین است، نزدیک به 60 نفر از داروسازان از سی‌وشش دانشگاه علوم پزشکی کشور،12 نفر داروساز بیمارستانی از 6 بیمارستان منتخب کشور و 37 نفر داروساز متقاضی کار در ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم شرکت کرده‌اند که پس از پایان دوره، گواهی شرکت در کارگاه به شرکت‌کنندگان تقدیم خواهد شد.