اخبار : شرط تربیت پرستار در بیمارستان ها/نیازسنجی نیروی پرستاری

شرط تربیت پرستار در بیمارستان ها/نیازسنجی نیروی پرستاری

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، جزئیات جلسه مشترک با مسئولان سازمان نظام پرستاری بر سر اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حمید اکبری، گفت: پیرو جلسات قبلی و با اشاره به مذاکرات جلسه جدید با حضور معاونت آموزشی ، معاونت هماهنگی، برنامه ریزی، حقوقی و امور مجلس و معاونت پرستاری وزارت بهداشت با مسئولان سازمان نظام پرستاری و شورای عالی نظام پرستاری به تشریح تصمیمات این نشست پرداخت.

وی اظهار داشت: در بخشی از این نشست در خصوص نیاز کشور به نیروی پرستاری بحث و تبادل نظر شد و با توجه به بررسی های کارگروه نیاز نیروی انسانی در علوم پزشکی که مسئولیت آن با دکتر حقدوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی است، با کمک سازمان نظام پرستاری، نیازسنجی نیروی پرستاری مورد نیاز کشور، انجام خواهد شد.

اکبری با اشاره به آموزش های فنی حرفه ای پرستاری، گفت: مدیر کل آموزش مداوم با مسئولان سازمان نظام پرستاری جلساتی را برگزار  خواهند کرد. همچنین برای توسعه رشته های پرستاری در مقاطع مختلف، جلساتی با حضور مسئولان ذی ربط تشکیل خواهد شد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنا شد دکتر ایرج پور که مسئولیت کارگروه پرستاری را به عهده دارد با همکاری دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، ظرفیت هایی که در دفترچه کنکور تحت عنوان عرصه آموزش بالینی در بیمارستان مشخص شده است، را بررسی و پیگیری کند تا دانشکده هایی که این ظرفیت را اعلام کرده اند، کارگروه را تشکیل و تفاهم نامه را با بیمارستان های مورد نظر  امضا کنند.

اکبری اضافه کرد: دانشکده هایی که بر اساس آیین نامه اصفهان اقدام نکنند و موفق به عقد تفاهم نامه با بیمارستان به عنوان عرصه آموزش بالینی نشوند، احتمالا ظرفیت بیمارستانی و کد دوم آنها حذف و به ظرفیت عادی آن دانشکده ها اضافه می شود و ظرفیت برخی از دانشگاه هایی که دانشکده های پرستاری آنها نظر موافقی با این آیین نامه ندارند، نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: معاونت های آموزشی و پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری و شورای عالی نظام پرستاری بر اجرای آیین نامه اصفهان تاکید کردند. اگر دانشکده ها بتوانند این آیین نامه را اجرا کنند، ظرفیت های اعلام شده، باقی می ماند و پذیرش دانشجویان هم در بهمن ماه سال جاری انجام می شود اما اگر نتوانند آیین نامه را که شامل تفاهم نامه و تشکیل کارگروه است را انجام دهند، ظرفیت کد دوم آنها مورد بازنگری و احتمالا به ظرفیت عادی آنها اضافه می شود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: وضعیت بیمارستان ها از نظر امکانات و زیرساخت های مورد نیاز به طور دقیق و جدی بررسی خواهد شد و در صورتی که فاقد زیرساخت های لازم باشند، کد آنها حذف می شود. به عنوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی قم برای سال جاری اعلام کرده که علاوه بر ۵۰ نفر ظرفیت عادی پرستاری، ۱۰ نفر ظرفیت عرصه آموزش بالینی را در یکی از بیمارستان ها می خواهد که در این مرحله پس از بررسی هایی از نظر آمادگی بیمارستان مورد نظر، وجود هیات علمی و امضای تفاهم نامه، تصمیم گرفته می شود که این ۱۰ ظرفیت به آنها اختصاص یابد یا خیر و در صورتی که تصمیم بر عدم اختصاص ظرفیت عرصه آموزش بالینی گرفته شود، این ظرفیت ۱۰ نفر به ظرفیت ۵۰ نفر پذیرش معمولی پرستاری این دانشگاه افزوده می شود.